گرافيك هنر خوب ديدن
گرافيك هنر خوب ديدن
وقتی در خیابان هستید به تابلوها خوب نگاه کنید. تابلوی اول از وجود یک رستوران خبرمی دهد. تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان میدهد و تابلوی سوم میگوید که آنجا یک جایگاه سوخترسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است؛ چراکه امروزه گرافیک زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانهها در هواپیما، جادهها و هتلها پیامها را سریعتر انتقال میدهد. البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری تنها به ساخت علائم و سمبلهای تصویری بسنده میکند، بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در برمیگیرد که از آن جمله میتوان به نوشتن زیبایی کلمات، رسم منحنی و نمونههای آماری تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحهآرایی نیز اشاره کرد. حتی در این زمینه گرافیک پا را نیز فراتر گذاشته و در سینما و تلویزیون نیز کاربرد دارد. امروزه از گرافیک برای عنوانبندی (تیتراژ) فیلمها ، برنامههای تلویزیونی و تصاویر متحرک طراحی شده (انیمیشن) استفاده میشود. برای تعریف گرافیک از همه مهمتر میتوان به نوآوریهایی اشاره کرد که در پاسخ به نیازهای هنر زمان ایجاد شدهاند از این جمله نوآوریها میتوان به فنون چاپ کوچک برروی تهیه تمبر، اسکناس و فنون چاپ بزرگ برای تهیه اعلانات (پوستر) اشاره کرد. پدیده جالب توجه در آگهیهای عمومی، تبدیل حروف نوشتنی به علائم (سمبلها) و نشانههای گرافیکی امروزه میتوان مشاهده کرد. ارتباطات تصویری تاریخی طولانی دارد. وقتی انسان اولیه برای غذا شکار میکرد و جای پنجههای حیوانی را در گل میدید. در حقیقت به شکل گرافیکی نگاه میکرد. او در فکرش حیوانی را میدید. اما آن که گرافیک ایرانی چیست و چگونه شکل گرفته است نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. این یک واقعیت است که گرافیک معاصر کشورمان از اروپا وارد ایران شد؛ چون اساسا تکنیک چاپ از آنجا به ایران منتقل شد. در قرن نوزدهم با گسترش صنعت چاپ در آلمان و کشورهای دیگر اروپایی این هنر در ایران نیز جان گرفت. یک بررسی اجمالی در تاریخ چاپ و روزنامه در ایران نشاندهنده آن است که همزمان با چاپ، هنر گرافیک معاصر نیز پایهگذاری شد. اولین روزنامه ایرانی، روزنامه دولت علیه ایران در نیمه قرن نوزدهم به چاپ رسید که در آن از خوشنویس استفاده شده بود و تصویرسازی آن بهوسیله (میرزا ابوالحسنخان غفاری)، معـروف بــــه صنیعالملک انجام پذیرفت. صنیعالملک اولین گرافیست ایرانی به مفهوم مدرن آن بود که تکنیک چاپ تکثیر کارهایش را عملی کرد. چاپ و نشر روزنامه مجلات هفتگی ماهانه و.... امکانات و فرصتهایی برای طراحان گرافیک به وجود میآورد و ایده هدف اصلی اولیای دانشکده هنرهای زیبا و ایجاد ساختاری محکم برای تربیت گرافیستهای آینده بود. برای فارغالتحصیلان ارتباط تصویری فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد؛ چون تنها بخشی از کار آنها تبلیغات است و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری میگنجد. تصویرسازی طراحی روی جلدکتاب، صفحه آرایی مجلات و روزنامهها، تهیه پوستر و بروشور و حتی گرافیک تلویزیونی از جمله مواردی است که میتواند زمینههای شغلی یک گرافیست را پدید آورد. این به آن معناست که گرافیست تعیین میکند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگ در گیرنده اعم از رنگی یا سیاه و سفید بخوبی مشخص شود. درسهای این رشته در طول تحصیل عبارتند از طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه حجمسازی و تاریخ هنر. دانشجویان این رشته همچنین با تاریخچه کتابت، خوشنویسی (طراحی حروف)، عکاسی پایه، ارتباط تصویری و چاپ دستی آشنا میشوند. باید گفت که این رشته به خاطر حجم درسهای عملی یکی از پرخرجترین رشتههای دانشگاهی است و هزینه سنگینی بردوش هنر جویان میگذارد که شاید مهمترین علت آن نیز گرانی لوازمهای مورد نیاز گرافیکی و کاغذ و... است.
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و نهم خرداد ۱۳۹۲ ساعت 11:34 توسط سیامک سلمان شمیران
|