تبلیغات بازرگانی تبلیغات بازرگانی:وسیله تسریع حرکت کالاهاوخدمات ازنقطه ی تولید به نقطه ی مصرف است وفروش جمعی نیز نامیده میشود
درست است که تبلیغات یک کالاباعث ازدیاد فروش آن به زیان کالاها دیگر میشودولی این تنها اثر تبلیغات نیست و بعلاوه فقط وقتی صادق است که کالاهای دیگر تبلیغ نشود
تبلیغات برخلاف تصور بعضی ازمردم فقط به منظورشناسایی نیست بلکه نقش بزگ آن یادآوری و تشویق به مصرف است
تبلیغات فعالیت تولیدی است
ازنظرعوام و حتی به عقیده ی بعضی از علمای اقتصادتبلیغات تولیدی نیست :زیرا تنها اثر آن ازدیاد فروش یک کالا بر علیه کالای دیگر است
درست است که تبلیغات باعث ازدیاد فروش یک کالا به ریان کالای دیگر میشودولی این تنها اثرتبلیغ نیست و بعلاوه فقط وقتی صادق است که کالاهای دیگرتبلیغ نشوند
اثرات تبلیغات
تبایغات دارای سه اثر بسیار مهم است اول:ایجاداحتیاج دوم:ازدیادفروش سوم:ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی و بازرگانی
ایجاداحتیاج:تبلیغات مکررباعث ایجادمیل و احتیاج در جامعه میشودوافراد علاقه مند به داشتن چیزهای میشوندکه درگذشته به آنهابی اعتنابوده اندمثال:آبگرمکن یخچال واتومبیلدر ایرانافرادبرای ارضای این احتیاجات فعالیت بیشتری میکنندتا درآمد بیشتری داشته باشند درنتیجه سطح زندگی بالامیرود(استحمام بیشتر غذای سالمتر مسافرت بیشتر وزندگی مرفه تر)
ازدیادفروش:نتیجه مسلم اثرتبلیغاتازدیادفروش وتولید است که باعث کم شدن مخارج تولید میگرددزیرادرتولیدزیادترخرج ساخت واحدکمترمیشودچنانکه موتوربرق100کیلوواتی ده برابر موتور10کیلوواتی قیمت یامصرف نداردوغیره
ایجادواحدهای عظیم:ازدیادفروش باعث ایجادموسسات بزرگ تولیدی وبازگانی میشودکه برای اداره امور خودبه مدیران لایق ومهندسان وکارمندان تحصیل کرده ومتخصص احتیاج دارندودرنتیجه سطح درامد و معلومات بالا میرود
اثراقتصادی تبلیغات:
تبلیغات باعث داشتن میل به اشیا یاخدمات میشودوتشدید میل و ایجاداحتیاج میکند
ایجاد میل واحتیاج به صورت تغیراتی درسلیقه آداب ورسوم اعتقادات وخلاصه طرز زندگی مردم بروزمیکند
سلیقه مانند:مدلباس کراوات مبل پرده وغیره
آداب ورسوم مانند:مسافرت غذاخوردن دررستوران ونشستن درکافه
اعتقادات مانند:صرف نوشابه های الکلی رفتن به سینما وتاتر وکنسرت وکاباره خرید تلوزیون وگرام
نتیجه اینکه مردم ایران بجای خریدفروش زمین"طلا"نقره و جمع آوری پول در لای تشک و نظایر آنهااکنون اتومبیل"یخچال"آبگرمکن"کولر"رادیو و تلوزیون میخرندوبجای زندگی درخانه های گلی وقدیمی درآپارتمان زندگی میکنندولوازم راحت وزیبا را فقط برای میهمان نمیگذارند.غذای بسیار بهتری میخورند وبجای مسافرت به مکه"مدینه"قم"مشهد"امام زاده داوودبه اروپا امریکا مراکز تفریحی شمال آبعلی وشمشک میروندوبجای حضور در مراکز واعظ و روضه خانی بهسینما و کافه و کابارهعلاقه مند شده اند
ونمیتوان منکرشدکه تبلیغات نقش بسیارمهمی دراین تغیرات ایفاکرده است
هدف ازتبلیغات بازرگانی
مهمترین اهداف تبلیغات بازرگانید10موردمیباشد
1ازدیادنوع مصرف
2ازدیادمقدارخرید
3ازدیادمدت مصرف
4ازدیادتکرارمصرف
5جلب نسل جدید
6نام موسسه یاکالا
7مبارزه باعقایدمخالف
8مبارزه باجانشین
9فعالیت خاص
10خدمت به خلق
که توضیحات این 10مورد انشا الله در جلسات بعدی نوشته خواهد شد
با تشکر از توجه شما به این مطالب نوشته شده توسط محمد محجوب زاده شنبه ساعت 1/30بامداد
منبع:برگرفته از کتاب بازاریابیدربازرگانی پیشرفته نویسنده کتاب:آقای ایرج بهرامی ناشر:انتشارات پیشبرد پاییز:1374چاپ دوم