هر فردی در یک بافتفرهنگی مخصوص به خود جای دارد و جهان هستی را از همین منظر تفسیر میکند . از سوی دیگر ، فرهنگ هر جامعه ای بر بخش مهمی از قواعد ، هنجارها ، مناسبتهای اقتصادی و اجتماعی آن جامعه اثر گذار است و در این اثرگذاری ، فرهنگ دستخوش دگرگونی هایی میشود و در بستر این تغییر و تحولات قرار میگیرد .

     چنانکه تکنولوژی نظام تولید و الگوهای مصرف جامعه نیز تغییر میکند در این میان تبلیغات با هدف تاثیرگذاری بر تصمیم گیری مخاطبان و با استفاده از شیوه های ترغیبی ـ تشویقی و استفاده از علوم ، دانش و مهارتها بعنوان واسطه ای بسیار موثر در این تعامل نقش بر جسته ای در سرعت بخشیدن به این تغییرات ایفاء کند .

     در عین حال در صورت بی توجهی و بکار گیری شیوه های ناکارامد و غیر موثر ، تبلیغات میتواند همچون شمشیر دو لبه ای نقش مخربی در حوزه های فرهنگی یک جامعه ایفاء کند در این جا سعی میکنیم نگاهی اجمالی به تبلیغات از یک سو و فرهنگ و ارتباطات از سوی دیگر داشته و تعامل و تقابل میان این دو را بررسی نماییم

     فرآیند ارتباطات در تبلیغات

     بی شک اثر بخشی تبلیغات ، بستگی تام به فرایند ارتباطات در تبلیغات دارد به تعبیری تمام فعالیتهای حوزه ی ارتباطات بازاریابی ، اقدام های ترویجی ارتقا و تلاشهای تشویقی برای استحکام و اثربخشی فرایند ارتباطات است . فرایند ارتباطات در واقع کوششی است همه جانبه برای تفهیم و اثربخشی پیامی که از طریق کانالهای ارتباطی فرستاده میشود فرایند ارتباطات دارای عناصر نه گانه است که دو عنصر فرستنده و گیرنده از عناصر اصلی و دو ابزار پیام و رسانه از ابزار اساسی این فرایند به شمار می اید که عبارتند از:

۱ـ فرستنده(sender) : طرحی که پیام را ارسال میکند.

۲ـگیرنده(receiver) : طرحی که پیام ارسال شده را دریافت میکند.

۳ـپیام(message): مجموعه ی واژگان ُ تصاویر ُ نمادهاو عناصر یا المان هایی که فرستنده با تنظیم خاصی آنرا ارسال میکند.

۴ـ رمزگذاری(encoding): فرایند تبدیل پیام یا اندیشه ی مورد نظر به شکلهای نمادین مثل واژگان ، عبارتها و تصاویر که در قالب یک آگهی تبلیغاتی قرار است انتقال یابد .

۵ـ رسانه( media): مجراها و کانالهای ارتباطی که از طریق آن پیام از فرستنده به سوی گیرنده انتقال داده میشود.

۶ـ رمز گشایی(decoding): فرایندی که طی آن گیرنده مفاهیمی را به نمادهای رمز گذاری شده توسط فرستنده میدهد . برای مثال : مخاطب با شنیدن واژگان و تصاویر یک آگهی تبلیغاتی آنها را پیش خود تعبیر و تفسیر میکند.

۷ـ پاسخ( response): واکنشهای گیرنده پس از رویارویی با پیام مثل اقدام به خرید ، رضایت از خرید و یا وفاداری به محصول در آگهی های تبلیغاتی یا حتی واکنش منفی یا خنثی را شامل میشود.

۸ـ بازخورد(feedback): پاسخی که گیرنده پس از دریافت پیام به فرستنده ارسال میکند.

۹ـ نویز(nois): با اختلال موانع و اغتشاش های برنامه ریزی نشده در طی فرآیند ارتباط برای مثال: حجم آگهی تبلیغاتی شرکتهای رقیب ُ تداخل شعارها یا آگهی های محیطی نیز میتواند نوعی نویز یا اختلال به شمار رود.

     مراحل طرح ریزی تبلیغاتی 

     طراحی ارتباط اثربخش و تدوین برنامه ی جامع با طی مراحل شش گانه ی زیر صورت می پذیرد:

۱ـ تعیین و تدوین راهبردها و اهداف

۲ـ برنامه ریزی و بودجه نویسی

۳ـ شناسایی مخاطبان بازار هدف

۴ـ طراحی پیام محتوا

۵ـ انتخاب رسانه ی مورد نظر(رسانه سنجی)

۶ ـ گردآوری بازخوردها با هدف اندازه گیری نتیجه ها

     نتیجه گیری

     مراحل فوق مجموعه اقدام های یکپارچه و سازمان یافته ی پیام یکسان هستند که در یک دوره ی زمانی خاص ، درباره ی یک محصول یا خدمت طراحی و اجرا میشوند ، بدیهی است هر یک از مراحل فوق خود به صورت مستقل و سیستمی ، دارای چرخه ی خودکفا و مستقل میباشند و می توانند در درون خود خرده سیستم یا زیرمجموعه ای داشته باشند اما در مجموع این کمپین رویکرد یکپارچه ای دارد.