تبلیغات در شبکه های اجتماعی
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
در آغاز به تعریف شبکه های اجتماعی و کارکردهای آن می پردازیم و سپس در رابطه با فضای تبلیغات در محیط این شبکه ها و انواع آن مطالبی را ارائه می نماییم .
شبکه های اجتماعی رسانه هایی هستند که برای برقراری تعامل اجتماعی به وجود آمده اند و مبتنی بر وب می باشند . انتشار اطلاعات امروزه برای هر فردی با وجود این شبکه های اجتماعی امکان پذیر می باشد مثل وبلاگ ها ، face book و... . ویژگی مهم این شبکه ها گمنامی کاربران و ارتباطات غیر کلامی جاری در آن است .این شبکه های اجتماعی دارای ساختاری می باشند که از تعدادی افراد یا سازمان ها یا موسسات تشکیل می شود و توسط یک یا چند کاربر اینترنتی به یکدیگر مرتبط می شوند .
شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین جایگاه ها را در فضای وب دارد . در این راستا ارتباط و جایگاه تبلیغات در شبکه های اجتماعی مورد توجه واقع گشته به خصوص برای سازمان های بزرگ تبلیغاتی نفود و نحوه ی تاثیر گذاری در این شبکه ها عاملی رقابت آفرین و بسیار مهم تلقی گشته است . برخی شبکه های اجتماعی از نظر بازدید اینترنتی در مقام بالایی قرار دارند و با سایت های مهمی مثل google و yahoo رقابت می کنند مثل شبکه ی اجتماعی face book که از نظر تعداد کاربران در سطح بالایی قرار دارد . این شبکه های اجتماعی قوانین و قواعد حاکم بر وب را تغیر داده اند . نحوه ی ارائه تبلیغات و تاثیرات آن در این شبکه ها مهم شده زیرا بازدید و استفاده از آنها در سطحی انبوه می باشد . بسیاری از سازمان ها خواستار ارائه تبلیغات و نمایش لگوی مورد نظر خود در فضای اجتماعی این شبکه ها هستند . برخی کارشناسان معتقد اند به دلیل میزان گسترش و نفوذ پذیری شبکه های اجتماعی عامل به وجود آمدن شیوه های نوینی در ساختار تبلیغات و هم چنین در فضایی کلی تر در محیط وب شده است .
در رابطه با این سوال که آیا ظهور شبکه های اجتماعی روند تبلیغات اینترنتی در محیط وب را تغیر داده است یا خیر ، محمود بشاش محقق و کار آفرین در حوزه ی وب می گوید :
روند تبلیغات در محیط وب مدت ها قبل از گسترش شبکه های اجتماعی با رائه مفهومی به نام out bound marketing ( مثل شیوه ی وبلاگ نویسی و نحوه ی نظر خواهی در آن ) شروع به تغیر نمود که در مقابل با مفهوم in bound marketing (مثل پخش تبلیغ در اواسط پخش یک فیلم یا موسیقی زیبا ) قرار می گیرد .
همچنین بشاش معتقد است در حیطه شبکه های اجتماعی ارائه مطلب تنها روش بازاریابی می باشد .
در جوامع اطلاعاتی امروز و نقش مهم و غیر قابل انکار رسانه های جمعی و دیجیتالی ، شناخت فضای وب ، عضویت در شبکه های اجتماعی و آشنایی با نحوه عملکرد های مختلف در این فضا ، روز به روز بر اهمیت اش افزوده می گردد . در همین راستا چگونگی ارائه مطالب مورد نطر در راستای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای جذب بالای مخاطبان و کد گشایی آنان بر طبق خواست سازمان ها و افراد ، عاملی مهم در چگونگی عضو گیری افراد و طراحان تبلیغاتی می باشد .
برگرفته ازسایت : opda.ir
+ نوشته شده در جمعه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۲ ساعت 13:29 توسط مهدی فلاح نژاد
|