معنا و مفهوم تبليغ : به معناي پخش كردن ، انشاء‌ كردن ، چيزي را شناساندن

امروزه واژه تبليغ سياسي يا پروپاگاندا بيشتر به معناي تاثير گذاري بر عقيده است و هدف براي تحت تاثير قراردادن عقايد ،‌نگرشها و يا اعمال ديگران با استفاده از نمادهايي چون كلمات ،‌اشارات ، پلاكاردها ،‌موسيقي ،‌ لباس ، نشانها ، آرايش مو و...

تعريف تبليغات ( تبلغ ) : تلاشي است سازمان يافته و آگاهانه به منظور دستكاري در احساس و ادراك و تغيير نگرش در رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ

اهداف تبليغات : 1- شكل دهي به برداشت ها 2- دستكاري ادراكات 3- هدايت رفتارهاي خاص

اركان يا چهار ركن اصلي تبليغات:

1-گوينده و نويسنده پيام كيست ؟ ( پيام رسان )

2- چه ميگويد و چه مينويسد ؟ (‌پيام )

3- چه وسيله اي براي گفتن و نوشتن به كار مي برد؟ (‌وسيله ارتباطي )

4- براي چه كساني مي گويد و مي نويسد؟ و تاثير اين گفتن و نوشتن چيست؟ ( پيام گيران )

ويژگيهاي پيام رسان (‌گوينده و نويسنده پيام ) :

الف )‌اعتبار : اعتبار پيام رسان يعني ميزان پذيرش او به وسيله مخاطبين در دو بعد 1- كفايت 2- قابل اعتماد بودن

1- متخصص و قابل اعتماد بودن

2- ظاهرا طوري وانمود نمايد كه نفع شخصي ندارد

2- تحت تاثير قراردادن افراد

3- دوست داشتن و تمايل مخاطب به پيام رسان

ب)‌ جذابيت: علاقه مخاطب را جلب و جذب نمايد .

1- همانند سازي يا مشابهت مسائلي چون سن ،‌شغل ، جنس ، تحصيلات و ...

2- آشنايي و محبوبيت (‌استفاده از چهره هاي آشنا و محبوب و جذاب )

ج)‌ وسيله ارتباطي : ( ماهيت پيام ) :1- ساختار پيام استدلال و اثر تقدم و تاخر در پيام ( روشن بودن و ابهام نداشتن پيام --< درك و بر انگيختن احساسات مخاطبان

2- سبك پيام : قابل فهم بودن ، تكرار پيام ، تنوع در محتواي پيام 3- جاذبه پيام : ترغيب ، صريح بودن ، تحريك احساسات

زمينه ارائه پيام و ويژگيهاي آن :

1- توجه : ( تيتر و فونت ) 2- ادراك : (بعد از توجه بايد درك كرد ) 3- پذيرش: (‌توفيق پيام در پذيرش آن است )

ويژگيهاي مخاطبان :

1- جنسيت : (‌زن و مرد ) --< نقطه نظرات مشترك يا مخالف ، نظريه هاي سنتي در خصوص تحصيلات و ...

2- عزت نفس : (‌بلند نظري ، تغيير عقيده به سختي )

3- تجربه پيشين مخاطب : ( محيط آرام زندگي ، شخصي خوشحال و آسوده ، پيام راحت و بر عكس )

شيوه هاي مختلف تبليغ و اقناع:

1- روش همراهي 2- روش انگيزش تفكر 3- روش الگويي 4- روش تمثيلي 5- روش تدريجي و مرحله به مرحله

6- روش استدلالي 7- روش غير مستقيم : (1- روش شايعه پراكني 2- روش خبر رساني ) 8- روش تداعي معاني( از طريق شبيه سازي ،‌تكرار پيام تبليغي ،‌تحريم ‌تشويق شونده ، ترساندن تبليغ شونده ،‌اثر جمع به فرد ) 9- روش شعاري

رعايت موارد ذيل براي بكار گيري هر يك از شيوه هاي تبليغ:

1- شناخت و بكار گيري نظرات و استعدادهاي نهفته انسانها

2- بكارگيري وجدان اخلاقي و بيدار كردن وجدان

3- استفاده از روشهاي محسوس (‌حكايت ، تمثيل ، نمايش ،‌سمعي و بصري )

4- طرح و برنامه ريزي جامع و شامل حال تمامي دسته ها و گروه ها

5- متناسب با مخاطبين (‌كودكان ،‌جوانان ، و ... فرق كند )

6- بايد متين ، سخن نرم و سرشار از مهر و محبت

شيوه هاي تبليغي از نظر دادگران در مفهوم عام

1- روش لقب گذاري 2- انتقال 3- شهادت 4- توده پسند 5- تكرار 6- ضد تبليغ 7- پنهان و آشكار 8- شست شوي مغزي 9- تظاهر به يكپارچگي

روشهاي شست شوي مغزي در تبليغات سياسي :

1-وارد كرد كردن فرد بيگناه به پذيرش حقيقي عليه مردم يا دولت كه ،‌مرتكب جرمي جدي است .

2- تغيير اجباري ديدگاه سياسي فرد

اقدامات براي رسيدن به اهداف شستشوي مغزي :

1- كنترل همه جانبه و فراگير 2- عدم اطمينان 3- منزوي كردن 4- شكنجه 5- تحقير شخصيت 6- مسلم فرض كردن جرم 7- توالي وقايع

روشهاي تبليغ:

1- نفي و اثبات : همه شيوه هاي مشابه و پيامهاي رقيب را نفي و شيوه پيام مطلوب خود را اثبات ميكند و اگر دستگاه هاي تبليغي با بي طرفي و منطقي برخورد كنند راندمان بيشتري خواهند داشت و مشهور ترين و قديمترين روش در عرصه تبليغات است .

2- شرطي سازي : اين شيوه را پاولف مطرح نموده و از طريق آزمايش ساده و معروف سگها كه يكي از روشهاي رايج و خيلي خطرناك مي باشد كه در اين روش پيام به عنوان يك عامل نامربوط مشروط شده به وسيله شرط نامربوط در جامعه تنفيذ مي شود.

3- طرح ناگهاني: بسته به موضوع پيام و زمينه اجتماعي آن مثل قطع فيلم سينمايي در سينما و تبليغ تجاري در ميان آن . و بايد سعي شود زمينه طرح و مورد علاقه و توجه شديد مخاطب باشد و داراي محدوديت است اگر مرتب و پي در پي صورت گيرد كاربردش را از دست مي دهد.

4- استدلالي: بهترين و مفيد ترين روش بوده و اساس اين روش را تعقل و تفكر تشكيل داده و اين روش موجب رشد جامعه و ارتقاي سطح فرهنگ ملي مي شود و دو شرط لازم آن :

الف) آرايش سطح دانش عمومي و كاهش بي سوادي و رشد فرهنگي ، چشمي و گوشي

ب) حقانيت پيامي كه تبليغ ميشود . ميزان آن در گرو سواد و معلومات و فرهنگ عمومي و نيز قدرت استدلال مبلغ مي باشد . در تبلطغات سياسي و اقتصادي نيز كاربرد دارد .

گرفته شده از اینترنت