بازاریابی اینترنتی چیست؟
امروزه جهان توسط اینترنت احاطه شده است ، مردم سراسر جهان همواره اتصال به دنیای اینترنت را جزئی از زندگی روزمره می دانند.دیگر اینترنت دارای دسته بندی های مختلفی از بازاریابی می باشد ، به این نوع بازاریابی معمولا بازاریابی وب یا بازاریابی آنلاین اطلاق می کنند.
بازاریابی اینترنتی به موضوعات مختلفی تقسیم می گرد که به این شرح می باشند:
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) :
هدف این نوع بازاریابی ترویج وب سایت ها و افزایش ترافیک سایت می باشد که این کار از طریق تبلیغات غیر مجانی نظیر تبلیغات در گوگل ، سئو و دیگر موارد صورت می گیرد.
بازاریابی بلاگی (Blog marketing) :
بازاریابی بلاگی از طریق وبلاگ ها صورت می گیرد ، بسیاری از وب سایت ها و شرکت ها از این نوع بازاریابی بسیار استفاده می کنند ، به عنوان مثال با ایجاد یک وبلاگ در سایت خود ، مطالب خود را به صورت روزانه یا هفتگی در آن بروز می کنند ، بسیاری از شرکت ها در این بلاگ ها میز گرد گفتگویی را ایجاد می کنند و محصولات و خدمات خود را در آن توضیح می دهند.
بازاریابی ایمیل (Email Marketing) :
این نوع بازاریابی نوعی از بازاریابی مستقیم می باشد ، که برای برقراری ارتباط پیامی مورد استفاده قرار میگیرد و در آن پیغام های تجاری به دیگران ارسال می گردد ، این نوع ایمیل ها با اهداف خاصی ارسال می گردند:
- تقویت ارتباط با مشتریان و ایجاد وفاداری به آنها
- دستیابی به مشتریان جدید و متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید محصولات
بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) :
بازاریابی ویروسی یکی دیگر از روش های بازاریابی آنلاین می باشد .برای ایجاد آگاهی به یک تجارت یا حتی برند ، استفاده از بازاریابی ویروسی می تواند باعث افزایش آگاهی مشتریان نسبت به محصولات شما گردد ، به عبارتی دیگر بازاریابی ویروسی ، به چیزی گفته می شود که در بین مردم به صورت دهان به دهان پیچیده شود ، این بازاریابی می تواند در کلیپ های ویدئویی ، کتاب های الکترونیک ، تولید نرم افزار ، طراحی اینفورافیک و.... باشد. قدرت این نوع بازاریابی را هیچ وقت دسته کم نگیرید.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) :
بازاریابی شبکه های اجتماعی به عبارتی همکاری رسانه ها برای بازاریابی می باشد ، این نوع بازاریابی می تواند با استفاده از روابط عمومی بالا در شبکه های اجتماعی بسیار موثر باشد ، با استفاده از شبکه های اجتماعی همچون ، فیس بوک ، توئیتر ، یوتیوب و دیگر موارد می توانید یک بازاریابی قوی از نوع شبکه های اجتماعی ایجاد نمائید.
بازاریابی محتوا (Article Marketing) :
این نوع بازاریابی با استفاده انتشار محتوای خوب ، با کیفیت و مرتبط با حوزه ی کاری شما صورت می گیرد ، درج محتوای خوب و باب میل کاربران می تواند مشتریان جدیدی را برای شما فراهم آورد و همنین مشتریان فعلی شما را وفادار کند . در مورد این نوع بازاریابی بیل گیتش در سال 1996 گفته است : Content Is King (محتوا پادشاه است) شما با استفاده از این بازاریابی , علاوه بر جذب مشتریان جدید ، می توانید گوگل را به خود علاقه مند کنید.
بازاریابی مشارکتی یا سهام داری (Affiliate Marketing) :
این نوع بازاریابی از طریق مشارکت در فروش صورت می گیرد ، به عنوان مثال اگر شخصی ، محصول مرد نظر شرکت شما را به فروش برساند ، شما باید درصدی از سود این محصول را به آن شخص می دهد ، این کار را بازاریابی مشارکتی می گویند.
شما با استفاده از انواع بازاریابی اینتنرتی می توانید با هزینه بسیار کم ، مخطبان گسترده ای را جمع آوری کنید.
تبلیغات بصری اینترنتی :
همانطور که از نامش پیداست یک روش بسیار اثر گذار و قدیمی بازاریابی اینترنتی می باشد.
معایب بازاریابی اینترنتی:
بازاریابی اینترنتی نیاز به مشتریانی دارد که از فن آوری های جدید استفاده می کنند ، اتصال به اینترت پر سرعت که ممکن است اکثر کاربران به آن دسترسی نداشته باشند یکی از مهمترین محدودیت های این نوع بازاریابی می باشد.
منابع :