عوامل موفقیت یا شکست محصولات جدید
- 30 تا 40 درصد محصولات جدید صنعتی شکست می خورند.
- 40 تا 70 درصد محصولات مصرفی موفق نمی شوند.
- فقط 10 درصد از محصولات جدید پس از سه سال هنوز در بازار حضور دارند.
- از هر 7 ایده جدید فقط یک ایده به تولید می رسد.
- 97 درصد ایده های جدید به مرحله معرفی به بازار نمی رسند وفقط 3 درصد از آنها موفق به ورود به بازار می شوند.
- یک سوم سود شرکتها از محصولات جدید است.
- از هر 100 پروژه توسعه محصول جدید، تعداد 63 پروژه از بین می روند.
- از 37 پروژه باقی مانده فقط 25 پروژه از لحاظ بازرگانی موفق می شوند و12 پروژه موفق نمی شوند.
- چشمگیر وتازه نبودن ایده اولیه
- مرتبط نبودن ایده اولیه با نوع فعالیت ویا محصولات شرکت
- ضعیف بودن مطالعات وتحقیقات بازاریابی بویژه در زمینه پیش بینی اندازه بازار وتقاضا
- عدم امکان سنجی اقتصادی مناسب و پیش بینی نکردن بعضی از هزینه ها ویا بزرگنمائی بعضی از منافع
- متفاوت بودن نمونه اولیه با تولیدات نهائی
- اصرار یا عجله وشتاب برای ورود به بازار پیش از بازاریابی آزمایشی وآگاه نشدن از ضعفها ونارسائیها
- کم توجهی به بعضی از اصلاحات وتغییرات پیش از ورود به بازار
- آماده نبودن ویا کامل نبودن عوامل تولید برای تولید انبوه
- بازاریابی ضعیف یا نادرست
2- عوامل مدیریتی درون سازمانی
- تضاد ونگرش وبرخوردهای صاحبان یا مدیران ارشد نسبت به محصولات جدید
- عدم حمایت و پشتیبانی لازم وکافی بویژه توسط مدیریت ارشد شرکت
- عدم مطالعه وبررسی علل وعوامل موفقیت وشکست محصولات جدید شرکت در گذشته یا محصولات جدید مربوط به سایر شرکتهای ایرانی وخارجی
- مشکل مربوط به محدود بودن بودجه ویا عدم تأمین به موقع آن
- نادیده گرفتن شرایط وآمادگی نداشتن شرکت برای معرفی محصول جدید
- اصرار وعلاقه شدید بعضی از شرکاء یا مدیران ارشد برای معرفی سریع ایده ای که به آن علاقه دارند بدون درنظرگرفتن شرایطط بازار
- بی توجهی به تکنیکها،ابزارها وشیوه های نوین بازاریابی، بازارشناسی وبازارشناسی
- هیجان زدگی ،عجله وشتاب برای ورود به بازار وزمان بندی نادرست ونامناسب
- طراحی غلط محصول
- قیمت گذاری اشتباه
- نظام توزیع نادرست
- تبلیغات ضعیف یا محدود
- بزرگنمائی واقعیت ها
3- عوامل محیطی
- تغییر وتحولات مربوط به شرایط بازار وصنعت
- تصمیم گیری ها ویا قوانین ومقررات دولتی
- نحولات تکنولوژی ومعرفی محصولات بهتر یا جایگزین
- شرایط اقتصادی جامعه
- تغییر رفتارها ومعیارهای خرید
علل وعوامل شکست محصولات جدید در بنگاه های کوچک
مهمترین علل وعوامل شکست محصولات جدید در شرکتها وبنگاههای کوچک عبارتند از:
- عادی بودن وتکراری بودن محصول جدید
- بی اطلاعی یا کم اطلاعی از بازار
- بی برنامه بودن برای معرفی محصول جدید
- رقابت با محصولات سایر شرکتها
- ضعف بازاریابی
- حاشیه سود کم
- محدود بودن اندازه بازار
- محدود بودن ظرفیت تولید
عوامل موفقیت محصولات جدید
بنابر تحقیقات انجام شده، مهمترین عوامل موفقیت محصولات جدید به شرح زیر می باشند:
- متمایز بودن و چشمگیر بودن محصول جدید
- تطابق محصول جدید با انتظارات مشتریان
- وجود تیم حرفه ای برای توسعه محصول جدید
- حمایت و پشتیبانی صاحبان ومدیران ارشد از محصولات جدید
- تحلیل وتخمین درست بازار وتقاضا
- زمان بندی درست
- بودجه و برنامه مشخص در توسعه محصول جدید ومراحل گوناگون
- قابلیت های بازاریابی
- بسیاری از علل وعوامل شکست محصولات جدید ناشی از بی توجهی وغفلت شرکتها به عوامل وموارد ساده هستند.
- محصول جدید موفق باعث تقویت قوه رقابتی شرکتها می شود.
- محصول جدید پاسخگوئی به روحیه تنوع طلبی وتازه پسندی مشتریان ومصرف کنندگان است.
- در بازارهای رقابتی امروز طول عمر محصولات جدید کوتاه تر از گذشته شده است.
- محصول جدید نقش مهمی در بازارداری وحفظ مشتریان دارد.
- شکست محصولات جدید دو نوع است، شکست مطلق که باعث زیان مالی می شود وشکست نسبی که به معنای عدم دستیابی به سود دلخواه است.
- استفاده از« اطاق ایده» در کنار« اطاق فکر »نقش مهمی در توسعه محصول جدید دارد.
- مطالعه علل وعوامل موفقیت وشکست محصولات جدید قبلی شرکتها کمک بزرگی برای مدیران شرکتها جهت توسعه محصولات جدید است.
- ارتباط با مراکز وسازمانهای پژوهشی وسرمایه گذاری لازم وکافی در زمینه تحقیق وتوسعه نقش مهمی در توسعه محصولات جدید دارند.
تجربیات جهانی برای کاهش شکست وافزایش موفقیت محصولات جدید:
- چه چیزهائی به خوبی یا درستی انجام می شوند؟
- چه چیزها وکارهائی نادرست انجام می شوند؟
- چه راه کارهائی برای بهبود، اصلاح ،کاهش وحذف نارسائیها واشتباهات وجود دارند؟
محصول جدید یک ضرورت برای ماندگاری در صحنه رقابت و پایداری در کسب وکارو بازار است زیرا باعث حفظ مشتریان فعلی ،جذب مشتریان رقبا، یافتن مشتریان جدید ونیز افزایش سهم بازار، درآمد، سودو قوه رقابتی شرکت می شود.
منابع :