تبلیغات و نیازهای آنی و آتی
اگر چه برنامه های تبلیغی با توجه به نیاز های آتی صورت می گیرد ،ولی مردم برای فراگیری از ارگانهای تبلیغی نوعاً بر اساس نیازهای آنی داوطلب می شوند . توجه به نیازهای آنی جامعه سبب گسترش دایره ی فراگیری آموزه های تبلیغی و افزایش جاذبه ی تبلیغات می شود. در حالی که در آموزش رسمی ،مردم اساساً با توجه به نیاز آتی خود و یا فرزندان خود داوطلب از خدمات موسسات آموزشی رسمی می شوند.
نیازهای آنی مردم در زمینه های مختلف می تواند وسیله ای برای جلب علاقه آنان به برنامه های آتی تبلیغاتی باشد. این نیازها در همه ی زمینه ها وجود دارد ، از قبیل بهداشت ، خدمات شهری ، خدمات فرهنگی ، مسائل سیاسی و مسکن و غیره . موفقیت تبلیغات در گرو میزان توجه و حساسیت آن به نیازهاست.
گاهی اوقات انتقاد از وضع اسفالت یک خیابان – نیاز آنی – سبب جلب علاقه ی مردم به مشارکت در برنامه های دراز مدت برای بهسازی وضع محیط زندگی – نیاز آتی – می شود . البته عکس قضیه هم صادق است. بی توجهی به نیازهای آنی مردم شعارهای استراتژیک و دراز مدت را زیر سؤال می برد و یا حداقل از میزان دلبستگی و علاقه ی مردم به آنها می کاهد. مبلّغ اگر هنرمندانه با حرفه اش روبرو شود ، می تواند با استفاده از نیازهای آنی هدفهای آتی تبلیغاتی را نیز جامه ی عمل بپوشاند.
منبع : کتاب "مبانی تبلیغ " نویسنده : محمد حسن زورق