Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

تبليغات تجاري چيست؟ ابعاد مهم آن كدامست؟ تعريف معمول تبليغات تجاري، مشتمل بر شش عنصر است.

 

تبليغات شكل پولي ارتباطات است، گر چه بعضي اشكال تبليغاتي نظير خدمات عمومي از زمان و مكان اختصاص يافته به خود استفاده مي‌كنند. نه تنها براي پيام، پول پرداخت مي‌شود بلكه حامي مالي آن نيز مشخص است. اگر چه اغلب تبليغ‌كنندگان سعي مي‌كنند مصرف‌كنندگان را براي انجام‌دادن كاري قانع كنند يا تحت تأثير قرار دهند، اما در بعضي موارد، نكته‌ي موجود در پيام آن است كه فقط مصرف‌كنندگان را از وجود محصول يا شركت با خبر كنند. يك پيام از طريق انواع گوناگون رسانه‌هاي جمعي، فرستاده مي‌شود و به طيف وسيعي از مصرف‌كنندگان بالقوه مي رسد. از آنجا كه تبليغات، شكلي از ارتباطات جمعي است، به همين دليل غير شخصي است. پس، تعريفي از تبليغات تجاري، شامل همه‌ي آن شش مشخصه خواهد بود.

 

تبليغات تجاري شكلي از ارتباط غير شخصي است كه در ازاي پرداخت پول به وسيله‌ي يك حامي مالي مشخص با استفاده از رسانه‌هاي گروهي، براي ترغيب مخاطب يا تأثيرگذاري بر او صورت مي‌گيرد.

 

در يك جهان آرماني، هر سازنده‌ي كالايي قادر خواهد بود با هر مصرف‌كننده درباره‌ي محصول يا خدمت ارائه شده براي فروش به صورت رو در رو صحبت كند. فروش شخصي به اين فكر جامه‌ي عمل مي‌پوشاند، اما بسيار گران تمام مي‌شود. اين كار از طريق تلفن كردن نيز امكان‌پذير است؛ اما هر تلفن نيز هزينه‌اي در بر دارد. فروشندگان كالا يا خدمات، با استفاده از رسانه‌هاي جمعي براي انتقال پيامشان، از صرف هزينه‌هاي هنگفت براي تماس شخصي اجتناب مي‌كنند. در اين مورد، هزينه‌هايي براي خريد وقت در رسانه‌هاي پخشي و فضا در رسانه‌هاي چاپي و يا در صفحات وب صرف مي‌شود تا پيام‌ها به وسيله‌ي اين رسانه‌ها به تعداد انبوهي از مردم برسد.  شايد مبلغ زياد به نظر برسد، اما وقتي ملاحظه كنيد كه تبليغ‌كنندگان به بيش از يكصد ميليون نفر از مردم دسترسي پيدا مي‌كنند، اين مبلغ، هزينه‌ي فوق العاده‌اي نخواهد بود.

 

اقسام تبليغات

 

تبليغات نام تجاري

 

قابل مشاهده‌ترين نوع تبليغات، تبليغات ملي مصرف‌كننده است. نام ديگر آن تبليغات نام تجاري است. اين نوع تبليغات بر توسعه‌ي هويت و تصوير بلند‌مدت يك نام تجاري متمركز است. تبليغات نام تجاري سعي مي‌كند تا تصويري برجسته از نام تجاري يك محصول ارائه كند.

 

 

 

تبليغات خرده‌فروش

 

در مقابل، تبليغات خرده‌فروش است كه به محل كسب مربوط مي‌شود. پيام تبليغاتي، محصولاتي را كه در محل قابل دسترس است معرفي مي‌كند، داد و ستد در محل كسب را تشويق مي‌كند و مي‌كوشد تا تصوير متمايزي براي محل كسب ايجاد كند. تبليغات خرده‌فروش بر قيمت، در دسترس بودن، مكان و ساعات كار، تأكيد دارد.

 

 

 

تبليغات سياسي

 

اين نوع از تبليغات را سياستمداران به كار مي برند تا مردم را متقاعد كنند كه به آنان رأي دهند.

 

 

 

تبليغات كتاب راهنما

 

نوع ديگر تبليغات، كتاب راهنما است، زيرا مردم براي آن كه بدانند چگونه كالا يا خدمتي را بخرند به آن مراجعه مي كنند. بهترين شكل شناخته شده از تبليغات كتاب راهنما، كتاب زرد است.

 

 

 

تبليغات پاسخ – مستقيم

 

اين نوع تبليغات ممكن است از هر وسيله‌ي تبليغي و از جمله پست مستقيم استفاده كند، اما پيام آن با پيام تبليغات ملي و خرده‌فروش كه در آن، مستقيماً فروش كالايي را تشويق مي‌كنند، متفاوت است.

 

 

 

تبليغات كسب و كار به كسب و كار (شغل به شغل)

 

اين تبليغات شامل پيام‌هاي معطوف به خرده‌فروشان، عمده‌فروشان و توزيع‌كنندگان است، تبليغات شغلي در نشريات شغلي و روزنامه‌هاي حرفه‌اي ديده مي‌شود.

 

 

 

تبليغات مؤسسه اي/نهادي

 

نام ديگر آن تبليغات براي شركت است. تأكيد اين پيام‌ها بر ايجاد يك هويت براي مؤسسه يا نفوذ و غلبه يافتن بر عموم بر اساس ديدگاه سازمان است.

 

 

 

تبليغات خدمات عمومي

 

تبليغات  خدمات عمومي به پيام‌هايي با آرمان‌هاي نيكو، مانند رانندگي نكردن در حال مستي يا جلوگيري از بدرفتاري با كودكان، مربوط مي‌شود. اين تبليغات را مؤسسات تبليغي حرفه‌اي به طور رايگان تهيه مي‌كند. و رسانه‌ها بابت آن هزينه‌اي دريافت نمي‌كنند.

 

 

 

تبليغات تعاملي

 

هر يك از مصرف‌كنندگاني كه دسترسي به رايانه و اينترنت داشته باشد مي‌تواند از تبليغات تعاملي بهره‌مند شود. آگهي‌ها از طريق صفحات‌وب و ديگر فنون و امكانات اينترنتي دريافت مي‌شون