تأثیر رنگ بر ادراک مشتری
بازاریابان بایستی رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند زیرا بر ادراک مشتری مؤثر می باشد همان طور که در سیر تکامل شرکت ها شناخت مشتری در رأس قرار دارد. در این مقاله به موضوعات تأثیر رنگ در فرایند انتخاب مشتری، محصولات پر اهمیت و کم اهمیت و بررسی بازار برای گزینش رنگ محصول پرداخته شده که می توان گفت رنگ باعث افزایش فروش می شود.
بازتاب تشعشعات نور از اشیاء رنگ آنها را تشکیل می دهد، رنگ
های اجسام بر حسب اینکه بازتاب یک رنگ اصلی از نور سفید باشد یا ترکیبی از چند رنگ
اصلی یا فرعی، می تواند آثار و خواص فیزیکی، فیزیولوژیکی و روانی مخصوص به خود
داشته باشد
بشر از دیرباز با تأثیر پذیری از محیط رنگی طبیعت
پیرامون خویش، نسبت به رنگ حساس بوده و از رنگ در زمینه های مختلف استفاده فراوانی
کرده است علاوه بر آنکه رنگ در ایجاد ارتباط و پیام رسانی نقش مهم و چشمگیری دارد،
در جوامع مختلف به عنوان نماد عاطفی، فرهنگی، قومی و ملی به کار رفته است.
انسان پیوسته چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ رواشناختی تحت
تأثیر رنگ ها بوده است بدیهی است که چگونگی تاثیر انسان از رنگ ها ماهیت کاملاً
روانی داشته و به طور غیر مستقیم در هنجار ها ، واکنش ها، عکس العمل ها و رفتارهای
فرد موثر باشدهمان منبع
هولوگرام و رنگ متالیک در خمیردندان کالگیت باعث شد که
مشتری بیشتری نسبت به پروکتر اند گمبل داشته باشد
قرن نوزدهم قرن پیشرفتهای وسیع نظری در زمینه ی رنگ بود،
اما قرن بیستم دوره ی ثمرات این کشفیات بوده است علی رغم اینکه پس از جنگ دوم
جهانی استفاده از رنگ گسترش وسیعی یافت اما مردم از درک این نکته که دستیابی به
رنگ، شیوه های فهم و عکس العمل های ما را تغییر می دهد فرسنگ ها فاصله داشتند
بازاریابان بایستی رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند،
رنگ بسته بندی و هر رنگ را که مربوط به محصولات در تبلیغات می شود، به عنوان بخشی
از استراتژی بازاریابی خود تحت نظر داشته باشند. این عوامل تحت کنترل بازاریاب است.
صنعت به تدریج در می یابد که رنگ باید رلی اسانس تر در
فرایند طراحی تا تولید، بازی کند، مردم نیز با احساس نیاز شدیدتری نکته سنج و
باریک بین شده اند، به گونه ای که رنگ را در قالب طراحی محصول می بینند این بیداری
عمومی، جوی را می سازد که در روند طراحی تا فروش احساس می شود و در شیوه انتخاب
خریدار تأثیر می گذارد.
سیر تکاملی:
اگر به سیر تکاملی شرکت ها نگاه کنیم مراحل زیر را در آن
خواهیم دید.
مرحله داد و ستد
تمایز کالا
خدمات مشتریان
قسمت بندی بازار مشتری
مرحله پایگاه اطلاعاتی مشتری منفرد
همان طور که در این مسیر مشاهده می کنید جهت گیری ها کم
کم در مسیر تکامل به سمت مشتری منفرد سوق یافته و شناخت کامل او در راس قرار گرفته
است
رنگ آسان ترین راه برای متمایز کردن یک مدل جدید خودرو
است
اکثر مزیت های رقابتی ناشی از احساس است، در واقع در این
اصل به سازمان ها توصیه می شود که اگر در عصری که فناوری آن را هدایت می کند
خواهان پیشی گرفتن از رقبا هستند باید به جای فکر از احساس مدد بگیرند
رنگ برای مصرف کننده معنا دارد:
رنگ ها در واقع امواج الکترومغناطیس پرانرژی با طول موج
های قابل رویت هستند سلولهایی مخروطی شکل که در شبکیه چشم قرار دارند این امواج را
به رنگ قابل تشخیص در ذهن تبدیل می کنند. این سلول ها به سه دسته تقسیم می شوند. گروهی برای تحریک
شدن توسط رنگ آبی، گروهی برای رنگ سبز و گروهی دیگر برای رنگ قرمز، میزان یا شدت
تحریک هر یک از آنها در آن واحد می تواند رنگ های مختلفی را در ذهن ما تداعی کند.
رنگ سبز یشمی که معمولاً در بسیاری از مصرف کنندگان باعث
زنده شدن خاطرات مربوط به سنت ها و وابستگی ها می شوند به یک کمپانی تولید کمک کرد
تا کت و شلوارهای زیادی را با پارچه هایی به این رنگ ها به فروش برساند (زالتمن، ۱۳۸۶).
در قسمت تصاویر حسی که شامل تصویر، صدا، بو و حتی حس های لمسی
بدنی هستند.
می توانند آن قدر بر واقعی بودن یادآوری بیافزایند که
فرایند بازیابی خاطره با شدتی حیرت انگیز اتفاق بیافتد. (همان منبع)
در حدود ۶۲ تا ۹۰ درصد از ارزیابی ها فقط براساس رنگ
می باشد اما همچنین اثر مد، احساس منفی یا مثبت عوامل دیگر بر محصول می تواند اثر
داشته باشد رنگ و مد ثابت نیستند و رنگ در چارچوب دادن به توجه نقش دارد.
یافته های مدیریت در مورد استفاده از رنگ باعث افزایش یا
کاهش تقاضا، افزایش مد، آرامش مشتریان و کاهش زمان انتظار می شود. (singhr,2006)
انتخاب مشتری:
فرآیند تصمیم گیری مشتری ۲ قسمت می باشد: خود فرایند و عوامل
موثر در فرایند، فرایند تصمیم گیری ۶ مرحله دارد: انگیزش، آگاهی از
مشکلات، جستجوی اطلاعات، ارزیابی جایگزین ها، خرید، رفتار پس از خرید. عوامل اثر
گذار در فرآیند، جمعیت شناختی و چرخه ی زندگی مشتری می باشد که با مطالعه ی این
امر می توان شخصیت و نیازهای او را تعیین کرد. تعیین جمعیت شناختی راحتتر و قابل
اندازه گیری می باشد منظور از چرخه ی زندگی راه هایی که مشتری زمان و پول را صرف
می کند (funk&Ndubisi,2006).
این اطلاعات از رفتار مصرف کننده و انتخاب او که چه چیز،
کجا، چگونه و از چه کسی کالا یا خدمات را خرید می کند لازم می باشد (Ibid)
تأثیر رنگ در انتخاب برند در تعدادی از تحقیقات تشخیص
داده شده است گزارش شده که رنگ یکی از موارد انگیزاننده در انتخاب برند می باشد (Ibid)
ترجیحات رنگ برای محصولات پراهمیت و کم اهمیت:
محصول بسیار ضروری برای یک مصرف کننده محصولی است که
خرید آن برای مصرف کننده بسیار لازم است و احتمالاً تصمیم خرید آن نیز با دقت
فراوان اخذ می شود این نوع محصولات توجه قابل ملاحظه ای را در رفتار مصرف کننده
سبب می شوند، زیرا تصمیم گیری برای خرید آنها کاملاً متفاوت از محصولات کم اهمیت
است. مصرف کننده در خرید این نوع محصولات علاوه بر دقت و توجه، زمان بیشتری را صرف
ارزیابی راهکارهای مختلف می کنند.
محققان معتقدند که،تصمیم به خرید چنین محصولاتی مستلزم
یک واکنش هیجانی و نیز هزاران عامل دیگر است که نقش مهمی در خرید ایفا می کنند بر
عکس تصمیم گیری برای خرید محصولات کم اهمیت به صورت خودکار انجام می گیرد اغلب
برای تصمیم گیری در مورد محصولات کم اهمیت عوامل ساده ای نقش دارند که به اطلاعات
خیلی زیادی نیاز ندارند، بنابراین نقش رنگ در تصمیم گیری برای خرید محصولات بسیار
ضروری، بیشتر از محصولات کم اهمیت است بر این اساس احتمالاً رنگ های محصولات
ضروری، بهتر از رنگ محصولات کم اهمیت به خاطر سپرده می شوند در نتیجه استفاده از
رنگ های استاندارد برای این نوع محصولات توصیه می شود.
گزینش رنگ متناسب با محصول:
عواملی از قبیل صدا، سایز، شکل و رنگ می توانند به جلب
توجه و خلق احساسات کمک کنند که احتمال خرید را افزایش دهند.
یک فاکتور کلیدی در گزینش رنگ، بررسی بازار است تحقیق و
بررسی بازار که شامل رنگ هم می شود در فروش محصول به کار می آید. مشتریان، تولید
کنندگان، تیم های بازاریابی و فروش و هم مصرف کنندگان یا استفاده کنندگان مخاطب آن
هستند. بازاریابی پدیده ای واکنش پذیر و نه واکنش زاست و با جمع آوری و پردازش
اطلاعات حاصل از خرید مردم که براساس پاسخ های آنها به پالت های رنگی موجود صورت
می پذیرد انجام می شود (کارکیا، ۱۳۷۵)
در روانشناسی رنگ ها به خلوص آنها توجه می شود مثلاً
توصیه می شود که تون میانی رنگ انتخاب شود، زیرا تون روشن یا تیره رنگ ها تأثیر
مطلوب را نخواهد داشت.
در برخی از تولیدات صنعتی رعایت اصول طراحی فرم کلی و
رنگ انتخابی، از محصولات هم خانواده و هم رده آن محصول تبعیت می نماید و ضروری است
تا طرحی با رنگی خاص پیشنهاد گردد که میل خرید را در جهت خرید کالا به عنوان کالای
تکمیلی ابزار مصرفی یا کالای خریداری شده از قبل تحریک نموده و همگن بودن وسیله را
بیان نماید. (همان منبع) بازاریاب ها به بخش اجرایی برای تعیین رنگ محصولات،
مشاوره می دهند رنگی که به نظر بیاید و مشتری آن را درک کند (funk& ndubisi,2009).
هرگز یک ته مایه ی قرمز رنگ روی پلاستیک اثر همین رنگ
روی پارچه را نخواهد داشت حتی اگر آن رنگ سایه های یکسان و یکنواختی را پدیدار
سازد و حتی بر سطح براق و صاف فلزی اعمال شود. مسلماً اثرات کاملاً متفاوتی را
نسبت به زمانی که رنگ ریشه های یک فرش را تشکیل می دهد القا خواهد کرد (همان منبع،
۱۳۷۵،
۹ ).
اگرچه تفاوت های بسیار و آشکار فرهنگی، سیاسی و مالی بین
کشورها و قاره های جهان، مشکلات عدیده ای را به همراه می آورد ولی توانایی دسترسی
قریب الوقوع بین المللی، گونه ای از طراحی جهان و درون جهان را نوید می دهد تا
واکمن سونی بتواند در سرتاسر گیتی بدون اندکی تغییر رنگ یا طراحی به فروش چشمگیری
برسد (همان منبع)
علاوه بر گزینش رنگ با نورپردازی می توان تأثیر روانی
مثبتی را فراهم کرد به عنوان مثال زیر نور قرمز زمان به آرامی و زیر نور اندکی
زمان سریعتر می گذرد
مدیران
باید رنگ ترجیح داده شده و نرمال را در بازار هدفشان تعیین کنند استفاده از رنگ می
تواند یک راهنمای بالقوه قوی محسوب شود، به ویژه وقتی که برای یک نشان منحصر به
فرد مورد استفاده قرار می گیرد.
آگاهی از ترجیحات رنگ مصرف کنندگان دارای پیامدهای منطقی است زیرا
بازاریابی که پی می برند کدام رنگ ها بهترین تأثیر را بر روی فروش دارند احتمالاً
ضمن ارائه محصولات مورد نظر هزینه تولید را نیز کاهش می دهند.
رنگ می تواند از عواملی باشد که باعث افزایش فروش شده در نتیجه در آمد
جدید ایجاد کند
کاربرد رنگ در دنیای تبلیغات چگونه است؟
اثر رنگ در بازاریابی و تبلیغات
برای کالاهای تجاری خود از چه رنگهایی استفاده کردهاید؟ دلیل شما برای
این انتخاب چه بوده است؟ آیا تنها بر مبنای سلیقهی شخصیتان انتخابشان کردهاید
یا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟
در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری
کالا بسیار مهم است, انتخاب رنگ نیز میتواند پیام خاصی را به ذهنشان متبادر کند.
آیا مطمئنید که از پیغام نهفته در پس آن رنگآمیزی آگاهی دارید؟...
هیچ فرقی نمیکند که از کارت بازرگانی, بروشور, وب سایت,
پوستر یا چیزهای دیگر استفاده میکنید, مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت
کنید. رنگها نه تنها ظاهر کالا را زیباتر جلوه میدهند, بلکه بر عملکرد و رفتار
ما نیز تأثیر میگذارند. بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفادهما بر مخاطب
چه تأثیری میگذارد.
مثلاً, آیا تا به حال متوجه شدهاید که بیشتر رستورانهای عرضه کننده
خوراک حاضری (fast food) در دکوراسیون خود از رنگهای قرمز روشن و نارنجی استفاده میکنند؟
سرعت بالای این رنگها در تأثیر بر روی مشتری, ابداً تصادفی نیست. مطالعات نشان
دادهاند که رنگهای قرمز و نارنجی, مشتریها را تشویق میکند تا هر چه زودتر
غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کاری که صاحبان این قبیل
رستورانها از شما انتظار دارند.
همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در
وب سایتهای ویژهی بزرگسالان نیز امری تصادفی نیست. به اعتقاد محققان, این رنگها
معانی ضمنی جنسیتی دارند.
آیا تاکنون متوجه شدهاید که در اسباب بازیها, کتابها
و وبسایتهای ویژهی کودکان معمولاً از تکههای بزرگ رنگهای روشن زنده و اصلی
استفاده میشود؟ جوانترها این رنگها را ترجیح میدهند و پاسخگویی مثبت آنها به
کالاهایی که این ویژگی را دارند بسیار بیشتر از کالاهایی است که با مداد شمعی یا
ترکیبی از رنگهای بیروح و سرد رنگآمیزی شدهاند.
محققان بازاریابی در آمریکا روز خاصی را به گردش علمی
اختصاص دادهاند که در آن به شناسایی رنگها و تأثیرات احتمالی آنها بر انسان میپردازند
.
اما تأثیرات رنگ در میان فرهنگهای مختلف, متفاوت است.
بنابراین هنگام طراحی هر گونه نیازمندیهای تبلیغاتی باید به رویکردها و خواستهای
مخاطبینتان توجه کنید.
مثلاً, سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور
برزیل, نماد مرگ هستند. رنگ زرد برای چینیها مقدس است, اما نزد یونانیها یادآور
غم و اندوه و برای فرانسویها نشانی از بخل و حسادت است. در آمریکای شمالی, رنگ سبز تداعی
کنندهی بخل و حسادت است. مردم کشورهای گرمسیری بیشتر با رنگهای گرم موافقاند و
مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگهای سردتر را ترجیح میدهند.
یک تبلیغ محیطی، تراکت، دیوار نوشته یا حتی منوی یک رستوران، گاهی تا چند لحظه توجه شما را به خودش جلب می کند. گاهی هم هزار و یکی از این تبلیغ ها پیش رویتان قرار می گیرد و بدون آنکه توجهی کنید و حتی واقعا آنها را ببینید ، از کنار شان می گذرید. شاید خودتان هم ندانید که چرا جذب یک آگهی می شوید و به دنبال نزدیک ترین نمایندگی ارائه دهنده آن محصول می روید و چرا بعضی طرح ها با وجود زیبایی شان، هیچ حسی را در شما ایجاد نمی کنند. برای اینکه جواب این سؤال را پیدا کنید، باید فوت و فن های تبلیغات را بیشتر بشناسید. دنیای تبلیغات هزار و یک رمز و راز دارد و اگر با همین پیچیدگی ها بیشتر آشنا شوید، دیگر عاشق یک تبلیغ در یک نگاه شدن برایتان بی معنا نخواهد بود.
● آبی، رنگ امنیت است
در تئوری رنگ ها، آبی نشان دهنده کسب و کار، امنیت، ثبات مالی، اعتماد به نفس، هوش، صداقت و فرصت های تازه و استثنایی است. حالا اگر در گروه هدفی که انتخاب کرده اید، مردهای بیشتری حضور دارند، می توانید رنگ آبی با سایه ای تیره تر را انتخاب کنید و آگهی تان را مردانه تر نشان دهید. اما اگر پیامی در مورد تفاهم، سلامت و تعادل یک وضعیت را می خواهید به مخاطب برسانید، بهتر است یک آبی سبک تر و روشن تر را انتخاب کنید.
● خلاقیت را با نارنجی نشان دهید
نارنجی یکی از رنگ های ایده آل برای تبلیغات است زیرا این رنگ از تلفیق ۲رنگ تاثیرگذار زرد و قرمز به وجود می آید و با کمکش می توانید هیجان رنگ قرمز را همراه با احساس مثبتی که در رنگ زرد است منتقل کنید. نارنجی رنگی است که شور و اشتیاق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، اراده و موفقیت را نشان می دهد و می تواند مخاطب را برای انجام کاری تشویق و تحریک کند. نارنجی که با وجود داشتن رنگ زرد، هنوز خشونت و هجوم قرمز را با خود دارد، مغز را فعال می کند و مخاطب را به جست وجوگری وامی دارد. نارنجی بیشتر از هر رنگ دیگری حس خوردن را تقویت می کند، به خصوص اگر این رنگ را کمی به قهوه ای متمایل کنید. در تبلیغاتی که قرار است یک خوراکی ایده آل را معرفی کنید، می توانید از آن استفاده کنید یا می توانید با کمک این رنگ چهره ای پاییزی به تبلیغ تان بدهید.
● یاسی، یک رنگ آسمانی است
بنفش ملایم یا همان یاسی، رنگی است که می تواند چهره ای معنوی به تبلیغ شما بدهد. این رنگ بار معنایی مثبتی را منتقل می کند، لوکس و زیباست و در ناخودآگاه مخاطب، احساس اصالت، صداقت و کیفیت را به جریان می اندازد. البته بنفش رنگی است که حالات درون گرایانه را هم در خود دارد؛ اما اگر بخواهید بار مثبت و معنوی اش را تقویت کنید، می توانید آن را کنار رنگ سفید به کار ببرید.
●سیاه دنیا را راز آلود می کند
اگر بخواهیم در یک تبلیغ قدرت، ظرافت، تشریفات، مرگ، بدی ها و رمز و راز را نشان دهیم، می توانیم این رنگ را به کار ببریم. سیاه یک رنگ راز آلود است و اگر می خواهید این موضوع را به عنوان ویژگی محصول تان مطرح کنید، می توانید از معجزه رنگ سیاه در تبلیغ تان کمک بگیرید. اگر این رنگ را در پس زمینه استفاده کنید، به تبلیغ تان عمق می دهد اما با وجود تمامی این محاسن، استفاده زیاد از رنگ سیاه بدی هایی هم دارد. اگر این رنگ را زیاد به کار ببرید و متن زیادی را هم روی آن بریزید، خوانایی آگهی تان کاهش می یابد و متنی که نوشته اید، بیشتر از آنکه پیامی به مخاطب بدهد، چشم او را اذیت می کند. با استفاده از رنگ های سیاه و طوسی در یک تبلیغ، باعث می شوید رنگ های دیگر جان بگیرند و بهتر دیده شوند. کنتراست رنگ سیاه با رنگ های زنده و روشن می تواند تبلیغ شما را دیدنی تر و توجه مخاطب را تا لحظاتی به خود معطوف کند.
رنگ های تیره و کاربرد سیاه در این آگهی، حالتی راز آلود را به تصویر داده است؛ البته در کنار این رنگ های تیره از تصویر یک جنگل تاریک که خودش هم رمز و راز را نشان می دهد کمک گرفته شده است. این آگهی می خواهد از قدرت دوربین های نیکون برای کشف پنهان ترین حقیقت ها صحبت کند.
● قرمز، نارنجی و زرد؛ رنگ های اشتهاآور
اگر می خواهید مخاطب تان را به انجام کاری تحریک کنید و وادارش کنید که هیجان زده شود و از هیجان زدگی اش به نفع خودتان استفاده کنید، پس سراغ رنگ های گرم بروید. قرمز روشن، نارنجی و زرد از کاربردی ترین رنگ های گرم هستند که می توانند این حس ها را به مخاطب یک تبلیغ، القا کنند. این رنگ ها معمولا در آرم ها و منو های رستوران ها استفاده می شوند و بیشترین کاربرد را در آگهی های مربوط به صنایع غذایی دارند. محققان حوزه بازرگانی و تبلیغات می گویند، رنگ های گرم، اشتها را باز می کنند و از میان تمامی رنگ های گرم، قرمز و زرد بیشتر از همه چنین تاثیری را روی مخاطب می گذارند.
قرمز رنگ هیجان و اشتهاست و حضورش به این آگهی که می خواهد جویدن ناخن ها را متوقف کند، کمک کرده است. بیننده با دیدن رنگ قرمز به خرید این محصول ترغیب می شود و بالای این رنگ اشتها آور، یک لاک آسیب دیده را می بیند که مثل ناخن های خودش جویده شده است.
● با رنگ های سرد رژیم بگیرید
علاوه بر دانش و فهم، رنگ های سرد صلح و آرامش را هم به مخاطب نشان می دهند. آبی که سردسته ای از رنگ هاست، به دلیل همبستگی اش با آب نشان دهنده زندگی هم است. اگر می خواهید اشتهای مخاطب را کم کنید، سراغ این رنگ و هم خانواده هایش بروید و اگر هم آگهی شما یک پیام سلامت را در خود دارد، از رنگ های سرد برای نشان دادنش کمک بگیرید. رنگ های سرد و به ویژه آبی، اعتماد مخاطب را به شما جلب می کنند و کسب و کار شما را به عنوان محلی امن برای سرمایه گذاری معرفی می کنند.
آب نماد زندگی است و رنگ های سفید و آبی هم می خواهد همین تازگی و جریان زندگی را نشان دهد. مک دونالد با لوگوی قرمز و زرد هیجان انگیزش، قصد دارد در این آگهی تازگی ماهی برگرش را نشان دهد.
● سیاه و سفید برای حرفه ای ها
سیاه و سفید را می توان به عنوان بهترین همراه در چرخه رنگ معرفی کرد. این فقط ادعای ما نیست بلکه محققان هم این موضوع را در بررسی های شان دریافته اند. این دو رنگ به دلیل تضادی که با هم دارند، می توانند نوعی کشمکش را در آگهی شما نشان دهند و ذهن مخاطب را درگیر خود کنند. سفید نماینده خلوص و پاکی و البته کمال است و سیاه نوعی قدرت همراه با خشونت را در خود دارد و مخاطب را به شک می اندازد. ترکیب این دو رنگ کنار هم، حس شراکت حرفه ای را ایجاد می کند و اگر هم قرمز را کنار سیاه به کار ببرید، می توانید یک طرح شیطانی تمام عیار را به مخاطب عرضه کرده و او را از کاری بترسانید یا منصرف کنید.
● با قرمز زود تصمیم بگیرید
رنگ قرمز نشان دهنده شدت و سرعت تصمیم گیری است. این رنگ بسیار پرشور است و احساسات مخاطب را به غلیان می اندازد. قرمز رنگ خون و آتش است و بعد از آبی، محبوب ترین رنگ به شمار می آید. البته قرمز می تواند احساس خطر را هم منتقل کند و برای تبلیغاتی که حالت هشداری دارند، یک رنگ ایده آل است.
خاکستری رنگی خنثی است که سکون و بی تحرکی را نشان می دهد. این زن در یک چنین دنیایی قدم می زند و خون قرمز رنگ از چمدانش بیرون می زند. خونی که به ما هشدار می دهد و باعث می شود پیام روی عکس را با دقت بیشتری بخوانیم.
● لوازم آرایشی را با قهوه ای تبلیغ کنید
قهوه ای، رنگ مردانه دیگری است که سن و سال، گرما، محبت و آسایش را به مخاطب منتقل می کند و برای فروش محصولات مختلف، به ویژه لوازم آرایشی می تواند تاثیر گذار باشد. اگر این رنگ در کنار تصویر هایی که مربوط به محیط زیست و طبیعت هستند استفاده شود، می تواند نماینده قطحی و ویرانی باشد.
سبز رنگ زندگی است و نشان دادن تصویر ریه با کمک جنگل های سبز می تواند این ذهنیت را در مخاطب تقویت کند. در کنار این رنگ از قهوه ای خاکی که بیابان را نشان می دهد هم استفاده شده تا انگیزه بیشتری به مخاطب برای نجات طبیعت داده شود.
● بنفش رنگ آدم های مستقل
بنفش رنگی ترکیبی است که شور و اشتیاق قرمز را در خود دارد و آرامش و امنیت آبی را هم به مخاطب منتقل می کند. برای طرح های تبلیغاتی، بنفش همیشه انتخاب خوبی است زیرا با آمدنش عقل و درک، عزت نفس، نوستالژی، استقلال و خلاقیت را به همراه می آورد.
عقل و درک و خلاقیت همه هدیه هایی هستند که با آمدن رنگ بنفش به یک تبلیغ داده می شوند. در این تصویر جدا از این رنگ، رگه هایی از رنگ های هیجان بخش دیگر را می بینیم که می خواهند برند نایک را مثل یک صاعقه و سرشار از حرکت و هیجان معرفی کنند.
● زرد، زودتر از هر رنگی دیده می شود
زرد، رنگی گرم و شاد است که توجه ها را به خود جلب می کند. چشم مخاطب زرد را زودتر از هر رنگ دیگری می بیند و معمولا این رنگ برای تبلیغاتی که در مورد غذا و صنایع غذایی هستند به کار برده می شود. ترکیب رنگ ها یکی از بهترین راه هایی است که تاثیر گذاری رنگ ها را می توانید با آن بالا ببرید. اگر رنگ زرد را در آگهی تان به کار می برید، توصیه می کنیم که در کنارش مشکی را هم استفاده کنید تا هر دوی این رنگ ها بهتر دیده شوند.
● خاکستری یعنی بی طرفی
خاکستری هم می تواند بار مثبت داشته باشد و هم بار منفی. در معنای مثبتش بی طرفی را نشان می دهد و در معنای منفی اش، نبود اعتماد به نفس، افسردگی، کمبود انرژی و خواب زمستانی را منتقل می کند. خاکستری می تواند رطوبت را هم نشان دهد و اگر بخواهید که معنایی سرکوبگرانه به تبلیغ تان دهید، می توانید از این رنگ کمک بگیرید. خاکستری رنگی است که ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت خاص را هم القا می کند؛ پس اگر نمی خواهید چنین منظوری را برسانید، مراقب استفاده از این رنگ باشید.
● سبز یعنی جیب پرپول
سبز نشان دهنده رشد، پول و سرمایه، حرکت و پیشروی مثبت، هماهنگی و همچنین ایمنی است. سبز از آن دسته رنگ هایی است که به چشم بیشتر افراد خوش می آید و توجه آنها را جلب می کند. علاوه بر این، سبز نشان دهنده ثبات و استقامت است و انتخاب نوع تیره ای از این رنگ برای موضوعاتی که با پول و امنیت مالی در ارتباط هستند می تواند مناسب باشد.
● صلح و صداقت در سفید پنهان است
سفید همیشه با خودش خلوص، تمیزی، تازگی و خوب بودن را به همراه می آورد. اگر می خواهید یک صحنه زمستانی را نشان دهید، سفید ایده آل ترین رنگ است و اگر می خواهید در تبلیغ تان بگویید که طرفدار صلح و راستگویی هستید باز هم می توانید از این رنگ کمک بگیرید. به کار بردن فونت تیره روی زمینه سفید، خواندن آن را راحت می کند. اگر می خواهید در مورد یک سازمان خیریه و همچنین سازمان های غیرانتفاعی تبلیغ کنید، از این رنگ کمک بگیرید. از آنجا که سفید همیشه به عنوان رنگی آسمانی شناخته شده، این رنگ می تواند در تبلیغ های مربوط به بیمارستان ها و پزشکان هم مؤثر واقع شود. اگر هم قصد دارید غذاهای کم کالری و محصولات کم چرب را معرفی کنید، کمک گرفتن از رنگ سفید می تواند آگهی تان را دیدنی و تاثیرگذارتر کند.
تلفیق آبی و سفید برای نشان دادن یخ زدگی و بی تحرکی می تواند مؤثر واقع شود. حالا در کنار انجمادی که در این عکس می بینید، گرما و هیجان قهوه ای مایل به قرمز را هم مشاهده می کنید. کمک گرفتن از این رنگ ها در کنار هم کافی است تا فکر کنید کوکاکولا قرار است یک انفجار برپا کند