اخلاق و آداب در تبلیغ
تبلیغ در اسلام، موضوعی دارای اهمیت ویژه است؛ درک اصول، شرایط، ویژگیها و ابزار تبلیغ اسلامی راهگشای مبلغ در این عصر است، چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام با بکارگیری یک سیره تبلیغی منسجم و هماهنگ تواسنتند ایدههای ناب و زلال الهی را به گوش جهانیان برسانند.
تبلیغ، محتاج یک الگوی سالم است که در صورت فقدان آن، هرگونه فعالیت تبلیغی، نوعی ضد تبلیغ محسوب میشود و تبلیغ موفق و کارآمد باید از دلایل متقن علمی و اصول و مؤلفههای قوی برهانی، برخوردار و از پایه و مایه محکم، برای اقناع اندیشه و روح پرتلاطم حقیقتطلبان، بهرهمند شود.
سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام گویای این حقیقت است که آنان نیز برای ترویج اسلام و تعمیم ارزشهای الهی از تمام ابزارها، قالبها و شیوههای تبلیغی در چارچوب دستورات شرع مقدس بهره گرفته و از ارتباطات «گفتاری»، «نوشتاری» و حتی «دیداری» به خوبی استفاده کردهاند.
پروپاگاندا یا تبلیغ در تمدن امروزی، به مجموعهای از شگردها و شیوههای تأثیرگذار روانی و انفعالی گفته میشود که بزرگترین شاخصهی آن، فقدان هرگونه پیام آگاهی بخش و بیدار کننده است. در واقع تبلیغات در این تمدّن، به ابزاری برای گسترش دامنهی مصرف گرایی به عنوان یک ارزش و هنجار مطلوب اجتماعی بدل شده است و این در حالی است که تبلیغ در اسلام، به معنی رسانیدن حقایق و معارف اسلامی و دعوت و تشویق مردم به رعایت و اطاعت فرامین الهی و تأسّی به سیرهی انبیاء و ائمه اطهار (ع) بکار رفته است.
این اثر در 10 فصل به شرح زیر نگاشته شده است:
- کلیات،
- بایستههای اخلاقی و معنوی تبلیغ،
- اهداف و رسالتهای تبلیغ دینی،
- عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ،
- شیوههای نوین تبلیغی،
- ویژگیهای عملی مبلغان،
- بایستههای اخلاقی مبلغان،
- اخلاق اجتماعی مبلغان،
- آسیبشناسی تبلیغات دینی و
- آسیبشناسی مبلغان دینی.
در آسیبشناسی مبلغان دینی به عواملی چون عامل نبودن به گفتهها، مادی گرایی و دنیاطلبی، ادعای علم به همه چیز، فروختن دین به دنیا، جاه طلبی، فساد اخلاقی و اجتماعی، ریاکاری در تبلیغ، نداشتن آمادگی برای تبلیغ، گریز از مسئولیت، تحمیل سخن و اراده خویش به دیگران، قرار گرفتن در موضع تهمت، استبداد و تکروی و بد اخلاقی و بدرفتاری با مردم اشاره شده است.
«اخلاق و آداب در تبلیغ» را حافظ نجفی زنجانی در 432 صفحه نگاشته و انتشارات پژوهشکده باقر العلوم (ع) در 1100 نسخه آن را منتشر کرده است.
شماره ثبت این کتاب در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی489269 میباشد