سردرگمی تبلیغاتی در مترو: سوزاندن فرصتهای طلایی
سردرگمی تبلیغاتی در مترو: سوزاندن فرصتهای طلایی
شبكه مترو رسانه ای قدرتمند برای پیامهای تبلیغاتی محسوب می شود. چراكه هم تعداد افرادی كه در معرض آگهی ها قرار می گیرند (بیش از دو میلیون نفر در روز) قابل توجه است و هم تعداد دفعات بازدید و مدت زمان در معرض مشاهده قرار گرفتن آگهی ها. با این وجود كارگزارن تبلیغاتی شبكه مترو تهران هنوز نتوانسته اند از پتانسیل مناسب آن استفاده كنند. و این موجب شده باوجود پتانسیل بالای شبكه متروی تهران، از نقش و اثرگذاری تبلیغاتی چندانی برخوردا نباشد.
این در حالی است كه در شهرهای بزرگ دنیا این فرصت طلایی قدر دانسته می شود و تلاش می شود با بكاریگری ابزارهای نوین ارتباطی و تبلیغاتی در جهت معرفی قابلیتها و توانمندیهای محصولات و شركتهای تجاری گامهای موثرتری برداشته شود. به عنوان نمونه اخیرا شهرداری مسكو اعلام كرده كه از ژانویه 2014 قصد راه اندازی یك شبكه تلویزیونی ویژه مترو دارد. حق تاسیس این شبکه در میان پخشکنندگان روس به مزایده گذاشته شده و برنده باید برنامههای ویژه را در قطارها و یستگاههای مترو به روی آنتن ببرد.
اما از آنجا كه پخش گسترده و بیش از اندازه پیامهای تبلیغاتی موجب تبلیغ زدگی و كاهش اثر این رسانه خواهد شد از هم اكنون ضوابط مشخصی برای بهره برداران احتمالی اعلام شده است. در بخشی از ضوابط بهره بردای از تلویزیون شبكه مترو اعلام شده است كه می بایست حداقل 70 درصد برنامه های این شبكه با محوریت اطلاعات مورد نیاز مسافران داخل شهری تولید و پخش شود. با این كار تلویزیونهای مترو ضمن ارائه اطلاعات مورد نیاز مردم، اقدام به معرفی برندها و كالاهای تجاری خواهند كرد.
چند سال پیش كه مسافرتی به مسكو داشتم، قوانین و ضوابط تبلیغات محیطی این شهر را بسیار منسجم، هماهنگ و اثربخش دیدم. (گزارش سفر به مسكو) انتظار می رود رسانه جدید محیطی مسكو بر پویایی صنعت تبلیغات در این شهر تاریخی و زیبا بیافزاید.
و اما مالکان و كارگزاران تبلیغاتی شبكه متروی تهران نیز اگر قصد رونق بخشیدن بهشبكه مترو به عنوان رسانه ای عمومی و بهره مندی اثربخش از فضاهای متعدد تبلیغاتی آن را دارند باید از نگاه كوتاه مدت تجاری فاصله گرفته و با احترام به نیازهای مخاطبان و حرفه ای عمل كردن، منافع خود را در كنار منافع مخاطبان خود تعریف و دنبال كنند.
منبع: سایت چهارراه تبلیغات