فصل دوم مباحث این فصل راجع به اقناع توضیحات کامل و جامعی ارائه داده است . در این کتاب اقناع را متقاعد ساختن معنی کرده و گفته متقاعد ساختن فرآیندی است که در خلال آن می کوشیم تا نگرش دیگران را تغییر دهیم و به تعبیر ساده تر مفهوم کوششی برای تغییر نگر است .

در این کتاب پنج طرح برای ارتباط اقناعی بیان شده که شامل:

1طرح شرطی که مربوط به بازتاب شرطی طرح پالوف از مستحکم ترین سنگ بناهای نظریه های یادگیری است . نظریات پاولوف یکی از رایج ترین و در عین حال خطرناک ترین روشهای تبلیغاتی است که آنرا روش متحرک و پاسخ نیز می گویند .

2طرح شناختی : بر این اساس انسان می کوشد تا تصویری یا مفهومی از خود و جامعه بدست آورد و در اینجاست که مدیران حرفه ای اطلاعات مربوط به را برای تبلیغ گرد اوری می کنند تا واقعیت را نشان دهند .

3طرح انگیزشی : این طرح سعی می کند انگیزه های یا برای مردم بوجود آورد که این طرح بر پایه نیازهای انسان پایه گزاری شده . طبق هرم مازلو نیازهای انسان بر 5 دسته است . روان شناختی ، امنیت ، تعلق ، مقبولیت و احترام ، نیاز به عمل (خرید کردن)

4-طرح اجتماعی 

5-طرح شخصیتی

 

لنگرهای ترغیب : ترغیب کننده برای رسیدن به هدف مورد نظر خود باید در ایجاد ترغیب به گونه ای خاص عمل کند :

1 اعتقادات  2- ارزشها 3- نگرش ها

بخش بعدی فصل اقناع راجع به حوزه های تبلیغ و اقناع توضیح داده این حوزه ها عبارتند از: حوزه فرهنگی –  حوزه اجتماعی حوزه سیاسی حوزه اقتصادی حوزه تبلیغات تجاری

فصل سوم راجع به تبلیغ صحبت کرده ، هارولد لاسول جامع شناس ارتباطات ، تبلیغات را این چنین تعریف کرده ، تبلیغات در معنای گسترده آن فن تحت تاثیر قراردادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات یا بانمودهاست در این بخش ، تاریخچه تبلیغ در ایران تفاوت های تبلیغ و آموزش ، اهداف تبلیغ ، تمهدیات تبلیغ و ... توضیح داده

فصل چهارم در مورد ابزارهای تبلیغ و آثار تبلیغ بحث کرده است .