مهندسی فن بیان

دوستان دوباره سلام ، بدون شک زیبا ترین و مهیج ترین قسمت در ارتباطات و اقناع فن بیان هست ، اطلاعاتی که امروز دریافت می کنید ، بسیار جالب ، کاربردی ، نافذ است ، پس از این به بعد مواظب زبون چرب و نرم خودتون باشید ...

راستی مطالب اینجا چکیده ای از مقالات ، کتب و سمینار های دکتر نعمت الهی است . ممنون

--------------------------- جادوی بیان ------------------------

زمانی که شما با کسی در حال صحبت هستید و ارتباطی حضوری برقرار می کنید 3 کانال ارتباطی مهم در حال فعالیت است که هر کدام درصدی از میزان تاثیر را در مخاطب دارد  :

کلام  ( 7% )  ---  لحن ( 38%) ----  بدن ( 55% )

کلام : همان واژگان شماست ، استفاده از کلمات مناسب .

اشکالات کلمات و واژگان :

الف : تکه کلام ها : کلماتی که ضرری در معنا ندارند اما بسیار مزاحم هستند و مخاطب را می رنجاند .

در این دسته میتوان به کلماتی شبیه : مثلاً ، بهر حال ، عرض میشود و ...

ب : تکرار افعال : زمانی رخ می دهد که ما با فعلی مشابه بار ها جمله را تمام و مجدداً آغاز می کنیم  مثل : داشتم می اومدم ، دیدم اومد تو ، علی هم باهاش اومد اما سعید نیومده بود ، خلاضه اومدش که با هم بریم . ( تکرار فعل رفتن و اومدن و ...  به کررات )

ج : اشکال در صدا ها : گاهی برای پر کردن حرف ها یا ایجاد زمان و یا تیک های عصبی استفاده می شود ، مثل : سینه صاف کردن با سرفه های زیاد ، بینی زدن و ... )

لحن : کلماتی که شما بکار می بارید دارای احساس نیستند ، در حقیقت لحن آنها را زنده میکند و از خشکی به نرمی تبدیل می کند و احساس خوشحالی ، عشق ، عصبانیت ، ناراحتی و ... را به مخاطب ابراز می نماید .

در حقیقت لحن در تاریخ ملت ها ریشه دارد ، نحوه زندگی ، کار و موقعیت جغرافیایی محل زندگی ، بعنوان مثال ایرانی ها دام دار و کشاور بودند و آواهای آنان بیشتر به همان حیوانات شبیه است مثل آواز های سنتی ما و ... ، همچنین موقعیت جغرافیایی مثل منطقه جنگلی ( شکستن صدا ها ) منطقه صحرایی ( صدا زدن بصورت بلند و کشیده ) .

 

 اگر کمی دقت و تمرکز کنید در لحن و بیان شما موارد ذیل کاملاً آشکار است :

 

الف : آهنگ ( ضرب)   ب: ریتم ( سرعت )  ج : تن (حجم صدا )

 

الف : آهنگ :  اگر در موقع صحبت یک نفر کلمات و واژگان آن را حذف کنید ، چیزی که میماند آهنگی است که گاهی دلنواز و گاهی گوش خراش است ، که بسته به قومیت و میزان خوشحالی و عصبانیت تغییر می کند . ( گاهی در حال صحبت فارسی هستید و وقتی عصبانی می شووید به یکباره به زبان محله یا اصالت کودکانه خود حرف می زنید )

ب :  ریتم : سرعت صحبت شماست ، موقع عصبانیت تند و خوشحالی کند یا برعکس و یا کلاً به یک شکل است  ( قطعاً ریتم بالا نیازمند صحبت بیشتر است در مقابل ریتم کوتاه )

ج : تن : همان بم بودن صدا ویا نازک بودن آن ، که قطعاً صدایی زیبا و نازک در یک خانم باعث لحنی خوش و همین موضوع در آقایان باعث گوش خراشی می باشد و برعکس .

مثال : کلمه قربونت برم در مادر ها . ( استفاده از کلمه ، لحن و بدن )

بدن : همان بادی لنگوییج ، بهترین روش در صحبت و بالاترین نوع ارتباط در  انعکاس واژه و لحن در حرکات بدن است ، مثل : صحبت یک روان شناس .

-         نکته : پشت سر حرف های شما ( متشکل از کلمه ، لحن و بدن ) شخصیت ، احساس و حقانیت شما خفته است .

-         نکته : با توجه به درصد های مذکور در یک ارتباط حال اهمیت صحبت تلفنی ( بدون بدن ) و یا مکاتبات ( بدون لحن و بدن ) کاملاً مشخص می شود .

 

 

 

 

مثلث زیر را در صحبت های خود رعایت کنید :

 

 

 

روان : کاربرد و چیدمان صحیح کلمات . 

 

 

برای حرف زدن و صحبت کردم اکثر ما ها بی حال ، نشمرده ، با دهان نیمه باز ، از حلق و بسیاری مشکلات دیگر استفاده می کنیم ، و در حقیقت حق مطلب را ادا نمی کنیم و در حق جملات جفا مینماییم .

اگر می خواهید سخنان شما در دل مخاطب بنشیند و او را به گوش دادن وادار کند : از لبهایتان بیشتر استفاده کنید و کلمه را کامل و شمرده بیان کنید ( کلمه دست و پا دارد ، دست و پاشو نشکن ) ، سعی کنید در کلمات نقطه قطع کردن ، نقطه تکیه کردن و غیره را رعایت فرمایید . برای این منظور رعایت کنید :

1 همه حروف کلمه رو ادا کن . 2 هر کلمه احساس داره ، با حسش بیان کن . 3 تاثیر متن در ادراک ، کلمات کلیدی بزرگ کردن یک کلمه با لحن و ...

-         مغز سرد :

ما یک درون داریم و یک بیرون : قطعاً  این دو بر روی هم تاثیر گذار هستند ، اما درون بیشتر بر روی بیرون ما تاثیر می گذارد ، بعنوان مثال : در عصبانیت ما با همه دعوا داریم و یا به خودم القا کنیم حوصله ندارم ، حال ندارم ، مرده شور این غذا را ببره ، حال اگر بر عکس باشد حتی چیز های بد خوب به نظر ما می رسد ، این طور نیست ؟

شخصیت حرفه ای شما یک چیز است ( شغلی ) و شخصیت شخصی شما چیز دیگر است ( حریم شخصی ) : شما در کار به همه بعنوان مشتری بنگرید و خصومت های شخصی را کنار بگذارید و این نیازمند درونی آرام و کنترل شده است ، هیجان را به صفر برسانید شما یک انسان حرفه ای هستید .

-         هنر گوش دادن :

ابزاری که شما از آن در گوش دادن و احساس خوب دادن به مخاطب می کنید بسیار مهم است چون دقیقاً در درون آن شخص نفوذ می کند و نمایان گر شخصیت شما و سازمان شما است .

 

در گوش دادن به یک مکالمه تلفنی مثلث زیر را رعایت کنید :

 

 

           در گوش دادن به یک مکالمه حضوری شکل زیر را به خاطر بسپارید :

 

-         آیین ها و سنت ها :

گاهی نیاز است سنت شکنی کنیم و در آیین ها نیز بدعت کذاریم ، آیین ها همان سنت های نهادینه شده است ، مثل : عید باستانی نوروز و عاشورای حسینی ، سنت ها  روش های جدیدی است که ما بوجود می آوریم و ممکن است در آینده آیین شود ، همانند سنت و روش غلط و چند ساله اذدواج    ( هزینه های زیاد که هم برای میزبان و هم برای میهمان عذاب آور است ) .

سنت با عادت متفاوت است ، گاهی سنت ها عادت می شوند .

آیین ها اکثراً همان آداب رسوم کهن ما هستند ، سنت ها گاهی باید در جهت موفقیت سازمان تغییر دهیم .

سازمان موفق : پاکسازی سنت های غلط و آوردن سنت های پیشرو .

------------------------------------------------------------

دوستان تعداد زیادی شکل طراحی کرده بودم که همراه متن بود اما هرچقدر تلاش کردم موفق نشدم آپ لودش کنم ، ببخشید .... بدرود .