قسمت سوم ----- روان شناسی و رفتار اجتماعی و سازمانی --- اقناع و تبلیغات
مهندسی فن بیان
دوستان دوباره سلام ، بدون شک زیبا ترین و مهیج ترین قسمت در ارتباطات و اقناع فن بیان هست ، اطلاعاتی که امروز دریافت می کنید ، بسیار جالب ، کاربردی ، نافذ است ، پس از این به بعد مواظب زبون چرب و نرم خودتون باشید ...
راستی مطالب اینجا چکیده ای از مقالات ، کتب و سمینار های دکتر نعمت الهی است . ممنون
--------------------------- جادوی بیان ------------------------
زمانی که شما با کسی در حال صحبت هستید و ارتباطی حضوری برقرار می کنید 3 کانال ارتباطی مهم در حال فعالیت است که هر کدام درصدی از میزان تاثیر را در مخاطب دارد :
کلام ( 7% ) --- لحن ( 38%) ---- بدن ( 55% )
کلام : همان واژگان شماست ، استفاده از کلمات مناسب .
اشکالات کلمات و واژگان :
الف : تکه کلام ها : کلماتی که ضرری در معنا ندارند اما بسیار مزاحم هستند و مخاطب را می رنجاند .
در این دسته میتوان به کلماتی شبیه : مثلاً ، بهر حال ، عرض میشود و ...
ب : تکرار افعال : زمانی رخ می دهد که ما با فعلی مشابه بار ها جمله را تمام و مجدداً آغاز می کنیم مثل : داشتم می اومدم ، دیدم اومد تو ، علی هم باهاش اومد اما سعید نیومده بود ، خلاضه اومدش که با هم بریم . ( تکرار فعل رفتن و اومدن و ... به کررات )
ج : اشکال در صدا ها : گاهی برای پر کردن حرف ها یا ایجاد زمان و یا تیک های عصبی استفاده می شود ، مثل : سینه صاف کردن با سرفه های زیاد ، بینی زدن و ... )
لحن : کلماتی که شما بکار می بارید دارای احساس نیستند ، در حقیقت لحن آنها را زنده میکند و از خشکی به نرمی تبدیل می کند و احساس خوشحالی ، عشق ، عصبانیت ، ناراحتی و ... را به مخاطب ابراز می نماید .
در حقیقت لحن در تاریخ ملت ها ریشه دارد ، نحوه زندگی ، کار و موقعیت جغرافیایی محل زندگی ، بعنوان مثال ایرانی ها دام دار و کشاور بودند و آواهای آنان بیشتر به همان حیوانات شبیه است مثل آواز های سنتی ما و ... ، همچنین موقعیت جغرافیایی مثل منطقه جنگلی ( شکستن صدا ها ) منطقه صحرایی ( صدا زدن بصورت بلند و کشیده ) .
اگر کمی دقت و تمرکز کنید در لحن و بیان شما موارد ذیل کاملاً آشکار است :
الف : آهنگ ( ضرب) ب: ریتم ( سرعت ) ج : تن (حجم صدا )
الف : آهنگ : اگر در موقع صحبت یک نفر کلمات و واژگان آن را حذف کنید ، چیزی که میماند آهنگی است که گاهی دلنواز و گاهی گوش خراش است ، که بسته به قومیت و میزان خوشحالی و عصبانیت تغییر می کند . ( گاهی در حال صحبت فارسی هستید و وقتی عصبانی می شووید به یکباره به زبان محله یا اصالت کودکانه خود حرف می زنید )
ب : ریتم : سرعت صحبت شماست ، موقع عصبانیت تند و خوشحالی کند یا برعکس و یا کلاً به یک شکل است ( قطعاً ریتم بالا نیازمند صحبت بیشتر است در مقابل ریتم کوتاه )
ج : تن : همان بم بودن صدا ویا نازک بودن آن ، که قطعاً صدایی زیبا و نازک در یک خانم باعث لحنی خوش و همین موضوع در آقایان باعث گوش خراشی می باشد و برعکس .
مثال : کلمه قربونت برم در مادر ها . ( استفاده از کلمه ، لحن و بدن )
بدن : همان بادی لنگوییج ، بهترین روش در صحبت و بالاترین نوع ارتباط در انعکاس واژه و لحن در حرکات بدن است ، مثل : صحبت یک روان شناس .
- نکته : پشت سر حرف های شما ( متشکل از کلمه ، لحن و بدن ) شخصیت ، احساس و حقانیت شما خفته است .
- نکته : با توجه به درصد های مذکور در یک ارتباط حال اهمیت صحبت تلفنی ( بدون بدن ) و یا مکاتبات ( بدون لحن و بدن ) کاملاً مشخص می شود .
مثلث زیر را در صحبت های خود رعایت کنید :
روان : کاربرد و چیدمان صحیح کلمات .
برای حرف زدن و صحبت کردم اکثر ما ها بی حال ، نشمرده ، با دهان نیمه باز ، از حلق و بسیاری مشکلات دیگر استفاده می کنیم ، و در حقیقت حق مطلب را ادا نمی کنیم و در حق جملات جفا مینماییم .
اگر می خواهید سخنان شما در دل مخاطب بنشیند و او را به گوش دادن وادار کند : از لبهایتان بیشتر استفاده کنید و کلمه را کامل و شمرده بیان کنید ( کلمه دست و پا دارد ، دست و پاشو نشکن ) ، سعی کنید در کلمات نقطه قطع کردن ، نقطه تکیه کردن و غیره را رعایت فرمایید . برای این منظور رعایت کنید :
1 – همه حروف کلمه رو ادا کن . 2 – هر کلمه احساس داره ، با حسش بیان کن . 3 – تاثیر متن در ادراک ، کلمات کلیدی بزرگ کردن یک کلمه با لحن و ...
- مغز سرد :
ما یک درون داریم و یک بیرون : قطعاً این دو بر روی هم تاثیر گذار هستند ، اما درون بیشتر بر روی بیرون ما تاثیر می گذارد ، بعنوان مثال : در عصبانیت ما با همه دعوا داریم و یا به خودم القا کنیم حوصله ندارم ، حال ندارم ، مرده شور این غذا را ببره ، حال اگر بر عکس باشد حتی چیز های بد خوب به نظر ما می رسد ، این طور نیست ؟
شخصیت حرفه ای شما یک چیز است ( شغلی ) و شخصیت شخصی شما چیز دیگر است ( حریم شخصی ) : شما در کار به همه بعنوان مشتری بنگرید و خصومت های شخصی را کنار بگذارید و این نیازمند درونی آرام و کنترل شده است ، هیجان را به صفر برسانید شما یک انسان حرفه ای هستید .
- هنر گوش دادن :
ابزاری که شما از آن در گوش دادن و احساس خوب دادن به مخاطب می کنید بسیار مهم است چون دقیقاً در درون آن شخص نفوذ می کند و نمایان گر شخصیت شما و سازمان شما است .
در گوش دادن به یک مکالمه تلفنی مثلث زیر را رعایت کنید :
در گوش دادن به یک مکالمه حضوری شکل زیر را به خاطر بسپارید :
- آیین ها و سنت ها :
گاهی نیاز است سنت شکنی کنیم و در آیین ها نیز بدعت کذاریم ، آیین ها همان سنت های نهادینه شده است ، مثل : عید باستانی نوروز و عاشورای حسینی ، سنت ها روش های جدیدی است که ما بوجود می آوریم و ممکن است در آینده آیین شود ، همانند سنت و روش غلط و چند ساله اذدواج ( هزینه های زیاد که هم برای میزبان و هم برای میهمان عذاب آور است ) .
سنت با عادت متفاوت است ، گاهی سنت ها عادت می شوند .
آیین ها اکثراً همان آداب رسوم کهن ما هستند ، سنت ها گاهی باید در جهت موفقیت سازمان تغییر دهیم .
سازمان موفق : پاکسازی سنت های غلط و آوردن سنت های پیشرو .
------------------------------------------------------------
دوستان تعداد زیادی شکل طراحی کرده بودم که همراه متن بود اما هرچقدر تلاش کردم موفق نشدم آپ لودش کنم ، ببخشید .... بدرود .