مقدمه

هر چند تبلیغات از طریق بنر تنها راهکار تبلیغ نیست و این روش هم مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارد، ولی ت

جربه نشان داده است که استفاده هوشمندانه از بنر بویژه در معرفی نام تجاری و فرایند ترفیع بسیار موثراست.

 

بنرهایی که برای پیشبرد فروش و ارائه پیشنهادات خاص طراحی شده اند، ممکن است باهدایت مخاطبان به

صفحه اصلی سبب سردرگمی آنها شوند. در این موارد، بخصوص اگر پیام یا راهنمای تصویری مناسبی برای هدایت

این بازدید کنندگان در صفحه اصلی پیش بینی نشده باشد، نتایج مورد نظر به دست نخواهند آمد. کریس ماهر،

مدیر شرکت بازاریابی K2M در آستین تکزاس بر این باور است كه اگر کاربر خسته و سردرگم شود، بدون آنکه

 

خریدی انجام دهد، به سایت دیگری مراجعه خواهد كرد. این یکی از خطاهای مهمی است که آگهی دهندگان م

رتکب میشوند. بنابراین، بجای آنکه مخاطب به صفحه اصلی سایت ارجاع شود، بهتر است مستقیما به صفحه ای

که برایپیشبرد فروش طراحی شده و بنر ها به آن مرتبط (لینک) شده اند هدایت گردد. در این صفحه باید

محصول یا پیشنهاد به صورت مشروح معرفی شده و از مخاطب خواسته شود که با پر کردن فرم، محصول را

سفارش دهد یا تماس بگیرد. به این ترتیب اگر مخاطب فرم را هم پر نکند، این اطمینان وجود خواهد داشت که پیام

مورد نظر را دریافت کرده است.

وب سایت هایی كه از تبلیغات بنری استفاده می كنند عبارتند از:

۱-       سایت هایی كه افراد به دنبال اطلاعات دقیق تری درباره تولیدات خاص هستند. این سایت ها تولیدات

خدمات جدید و فرصت های شغلی را معرفی كرده و به فروش این خدمات و محصولات می پردازند.

۲-     سایت هایی با درصد رو به رشد مراجعین خاص.

 

طراحی بنر تبلیغاتی یک اصل کلی و ساده دارد و آن این است كه محتوای تبلیغاتباید فقط متن ساده یا لینک به

سایت شما باشد. اکثر مردم به این نوع تبلیغات توجه خواهند کرد زیرا هنگامی که فردی در اینترنت سیر می کند

به دنبال مجموعه ای از اطلاعات خاص است و به فکر مشاهده انیمیشن های جذاب یا آرم های هنری نیست.

مردم به دنبال اطلاعات مرتبط با موضوع موردنظر خود هستند، پس وظیفه طراح بنر تبلیغاتی ارائه اطلاعات صحیح

به جستجوگران در زمان و مکان مناسب است.

در استفاده از بنر تبلیغاتی نباید تنها به یك بنر اكتفا نمود. بنابراین باید حداقل از 6-4 بنر تبلیغاتی با اندازه ها و متن

های مختلف و متناسب استفاده نمود. به این ترتیب امکان امتحان و آزمایش همزمان آنها وجود داشته و کارآئی هر

کدام را می توان سنجید. هر بنر در مدت زمان خاصی حداکثر تاثیر را روی مخاطبین خود دارد و باید بعد از مدتی ت

عویض و مورد تجدید نظر قرار گیرد. در این صورت می توان با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، به این نكته پی برد

که چه نوع از بنرهای تبلیغاتی تاثیرگذارترند و در ساخت بنرهای بعدی، عوامل تاثیرگذار مورد توجه قرار خواهند گرفت.

 

البته این امكان نیز وجود دارد كه مکان این تبلیغات را به صورت چرخشی تغییر داده و تاثیر هر کدام از بنرهای ت

بیلغاتی خود را در سایتهای مختلف بررسی نمود.

نوع بازدید کنندگان سایت عاملی است که تاثیر مستقیم بر موفقیت بنر تبلیغاتی دارد. از این رو ممکن است بعضی

از بنرهای تبلیغاتی در سایتهای معینی بهتر از بقیه عمل کنند. بنابراین می توان چند عامل را در عدم كارایی بنر در

جلب مخاطب و كاربر دخیل دانست. ممكن است طراحی بنر با مشكلات و ایراداتی همراه باشد و یا این امكان

وجود دارد در مكان یا سایتی كه بنر قرار داده شده، كاربران علاقه ای به موضوع مطرح شده و مورد نظر نداشته باشند.

بازاریابی محصولات و خدمات به شمار می رود.

بنرهای پرمایه رسانه ای

در مقایسه با بنرهای ثابت، بنرهای پرمایه رسانه‌ای از فن آوری پیچیده‌تری استفاده می‌کنند. Real Audio ، Inter VU ، Flash

 و SVG  نمونه‌هایی از این فن آوری ها می‌باشند. استفاده از این نوع فن آوری به معنای  هزینه بیشتر در طراحی و نمابش تبلیغ است.

 

بهره گیری مناسب از گرافیک، انیمیشن و سایر جلوه‌های بصری در طراحی بنر می تواند قدرت تاثیر گذاری آن را تا

حد زیادی افزایش دهد. ترکیب‌‌‌بندی، رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر جلب توجه بینندگان و

موفقیت بنرهای تبلیغاتی دارند. نثر زیبا و روان نیز در ترکیب با این عوامل اثرگذارتر می‌شود. این مجموعه ممکن

است مدت‌ها در ذهن بیننده باقی بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک كند. استفاده از افراد متخصص و با تجربه

 

در طراحی بنر در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده حایز اهمیت می باشد. هزینه طراحی بنر رقم درخور

توجهی نیست اما می تواند اثر مهمی بر تبلیغات داشته باشد. در طراحی بنر لازم است حالتی از ضرورت و فوریت

در ظاهر بنر منعكس و القا گرددتبلیغ بنری می بایست به گونه ای باشد که ذهن بیننده را از سایر قسمتهای

وب سایتی که بنر مورد نظر در آن قراردارد، به سوی تبلیغ بنر دلخواه معطوف گردد.

منابع

www.advercross.mihanblog.com/post/28

www.emarketingway.ir

www.davesite.com

www.banner-perfection.com/index.html

www.acomputerportal.com

www.ezinearticles.com

asoleimani@shahed.ac.ir