v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

مركز تهاتر رهبري كارآفريني كافمن CELCEE در باب آموزش كارآفريني.

كارآفرين دقيقاً چه كاره است و چه كار مي‌كند؟ مهمتر از همه اصلاً كارآفريني چيست؟ تعريف كارآفريني موضوع بحث و مجادله محققين و مربيان و سياست‌گذاران بوده است زيرا مفهوم كلي آن اولين بار در دهه 1700 مطرح شد. بنا به گفتهن كافمن «خود تعريف رشته‌اي از تحصيل شده كه وارد عرفه داد  و ستد آمريكا شده است» علي‌رغم پيچيدگي و ماهيت پويايي كارآفريني، تعريف كار ؟؟؟ آن مي‌تواند كمك به توضيح خصوصيات ؟؟؟ كارآفرين نموده و اثرات مثبت آن در اقتصاد آشكار خواهد شد.

 

تعريف كارآفريني:

لفظ كارآفريني برخاسته از خطي در زبان فرانسه entreprendre و كلمه آلماني unternehmen بوده و هر دو به معني تعهد كردن است. پژوهشگراني چون «جايگريو» و «هوفر» در سال 1891 پروسه كارآفريني به معني همه وظايف و كارها و فعاليت‌ها و اعمال مرتبط با درك فرصت‌ها و ايجاد سازمانهاي تعقيب‌كننده آنها تعريف كرده است. تعريف جديد كارآفريني توسط ژوزف شوهپيتر در سال 1934 مطرح شد. بنا به گفته او از تركيبات جديد دو كلمه enterprise و افراد اجراكننده آن كار مهم enterprise لفظ entreprenevr ساخته مي‌شود. كارتون، هوفرو ميكس (1998) تعريف كاربردي كارآفريني را داده است. در اين تعريف تلاش شده است كه تعاريف ديگر محققين مثل شومپيتر بكار آمد.

كارآفرين عبارتست از دنبال كردن يك غير؟؟؟ منتقل خلق يك سازمان است و انتظار در اين است كه شركت‌كنندگان صاحب ارزش شوند. كارآفرين فردي است كه فرصت را مي‌شناسد و منابع لازم را جمع كرده و بالاخره مسئول اجراي يك سازمان است. بنابراين كارآفريني وسيله‌اي براي ايجاد سازمان‌هاي جديد و نيز فراهم آوردن كار و ثروت در آن سازمان براي متقاضيان كار مي‌باشد. يكي از معيارهاي مهم كه «كارتون» و «هوفر» و «ميكس» ذكر كرده‌اند اين است كه سازمان بايتي كالا و خدمات براي جامع فراهم كند. با وجودي كه اين تعريف هر كسي را راضي نمي‌كنند ولي جنبه‌هاي مهم كارآفريني را به خود جلب مي‌كند.

 

نيمرخ كارآفرينان:

1

3

 
شخص مارويلا (2000) تصويري از كارآفرينان آمريكايي را براساس تجزيه و تحليل و بررسي جمعيت مصرفي دفتر سرشماري آمريكا ارائه داد. بنابراين اطلاعات تقريباً 8/12 ميليون صاحبان مشاغل آزاد در سال 2000 در آمريكا وجود داشتند. اين دارندگان مشاغل آزاد متأهل و سفيد پوست هستند (تا 74% متاهل و حدود 90% سفيدپوست هستند) كارآفرينان اساسا به گروه سني بين 25 تا 59 ساله تعلق دارند. حدود 82% نمونه آن در فاصله اين 2 سن وجود دارند. تقريبا    يا 30% كاركنان شغل آزاد در سن 40 سال بوده،‍ در حاليكه سي ساله‌ها و پنجاه ساله‌ها هر كدام نماينده كمتر از  دارندگان شغل آزاد هستند. اكثر كارآفرينها براي خود در تمام طول شبانه‌روز كار مي‌كنند. 70% خويش فرمايان درآمد خانوادگي 25000 دلار يا بيشتر دارند و حدود 28% درآمدهاي بيشتر از 75000 دلار دارند. اكثر آنهائيكه كارشان را شروع كرده‌اند تحصيل كرده‌اند. حدود 40% حداقل يك درسي در دانشگاه خوانده‌اند. و حدود 24% اعضاي آنها درجه تحصيل ليسانس و 5/16% اكثر آمريكاييان بالاي 25 سال سن دارند.

اغلب اوقات كارآفرينان خصوصيات مهمي را مشتركاً دارند. «دايل تاكر» كه خود كارآفرين است مي‌گويد كه كارآفرينان ظرفيت افزايش معلومات خود در كار بوده مي‌توانند همكاري‌ ؟؟؟ داشته باشند و بازارياي چند رده‌ايي را داشته باشند. در حقيقت كارآفرينان بايستي به خود مطمئن و مستقل و انعطاف‌پذير، خلاق و با محصولات و هنرمند و هوشيار باشند تا كار موفقيت آوري را اداره كنند.

در حاليكه اين خصوصيات به ويژه براي راه‌اندازيه كاري مهم هستند ولي بايد ذكر كرد كه آنها موفقيت در كار خود را تضمين نمي‌دهند.

پيدايش شركت‌هاي جديد نوعي تفرقه بين امور كارآفريني و آماتورگرايي ايجاد كرده است. در اين زمينه «تام ريچمن» در كتاب «آفرينندگان اقتصاد جديد» آنرا ظهور كارآفريني حرفه‌اي لقب داده است. ريچمن در تئوري خود مي‌گويد كه كارآفرين آماتور فردي محلي، مستقل، خودمحور و سازمان درستكار از ميان ديگران است. از سوي ديگر كارآفرين حرفه‌اي انساني جهاني و مبتكر، هوشمند، واقعي و بيشتر تمايل به كار و آماده جانفشاني در كار است. ريچمن كارآفريني را به اين دليل در حال رشد مي‌بيند كه افراد حرفه‌اي براي خود كانون مديريت بازرگاني درست كرده و دانش مهارتهاي خود را ارتقاء داده‌اند.

 

شركتهاي كارآفريني:

در شركت بسيار مهم كه به كار كارآفرين اشتغال دارند شركتهاي كوچك و شركت خرد در اين بررسي‌ها مي‌باشد. با وجودي كه اين دو نوع شركت شامل هم شركتها نيستند ولي بيشترين سهم در تجارت را به خود اختصاص مي‌دهند.

 

شركت‌هاي كوچك:

مدريت شركت كوچك در آمريكا تعريف‌هاي گوناگوني داره و اين بستگي به نوع صنفي دارد كه آنها راه انداخته‌اند. ساخت و ساز معادن براي خود شرتي دارد. اگر پرسنل اين شركت‌ها كمتر از 50 نفر باشند. شركتهاي كوچك قلمدادري مي‌شوند. با اين وجود شركتها در صنايع كلي فروش بايستي كمتر از 100 نفر پرسنل داشته باشند. در رابطه با ساير صنايع مثل خرده‌فروشي و ساختمان‌سازي شركتهاي مربوطه براساس درآمدهاي ساليانه طبقه‌بندي مي‌شوند. نزديك به 25 ميليون شركت كوچك در كشور وجود دارد كه در حال حاضر متجاوز از نيمي از نيروي كار كشور را به خود اختصاص داده است و علت ايجاد بيشتر از نيمي از بازدهي اقتصادي بخش خصوصي است. شركت‌هاي كوچك 75% مشاغل جديد را مي‌توانند به سازمان خود اضافه كنند.

با وجوي كه شركت‌هاي كوچك اساساً شركتهاي كارآفريني نيستند ولي رفتار يا نوع انعطاف‌پذيري شركتهاي كوچك به آنها امكان مي‌دهد كه محصولات جديد خود را توسعه و تطبيق دهند. و همينطور خدمات و فن‌آوريها را نيز امكان مي‌يابند كه فرصتهايي جديد در بازار و مدلهاي داد و ستد جديدي را ايجاد كنند. از آنجائيكه شركتهاي بزرگ تازه تأسيس يافته در كل نوآوري را پاداش مي‌دهند. احتمال كمي دارد كه طي آزمايش ايده‌هاي جديد و فن‌آوريها و روشهاي داد و ستد خود را به رشد اقتصادي در قرن 21 منجر مي‌شود توسعه دهند. سلامتي بازار كوچك داد و ستد بخش مهمي از اقتصاد است زيرا كارهاي كوچك است كه نوآوري را بوجود مي‌آورد.

 

شركت‌هاي خرد:

يك شركت خرد شركتي است كه فقط 5 يا كمتر از 5 كارمند دارد و كمتر از 3500 دلار سرمايه راه‌اندازي را بكار مي‌اندازد. نزديك به 2 ميليون از اين شركت‌ها در آمريكا امروز فعال بوده و بخش ؟؟؟ آن همه روزه در حال افزايش است. خدمات آنها از نظافتچي بودن و مهدكودك داري تا طراحي منسوجات و تخصص در پخت غذاها خلاصه مي‌شود. اين شركت‌ها اغلب از كاركناني استفاده مي‌كنند كه از يك خانواده و چند خانواده و ساير افراد جامعه تشكيل شده‌اند و اين امر بستگي به طول و عرض و وسعت شركت دارد.

طبق گفته «بتي بريل» يكي از نويد بخش‌ترين استراتژيهاي توسعه اقتصادي براي جوامع درآمدكننده كه در آمريكا در دهه گذشته، شركت خرد است و آن كارآفريناني در مقياس نازل و گريز از دام مشاغل با حداقل دستمزد را براي بيشترين محرومان فراهم مي‌آورد. با وجودي كه تحقيق درباره شركتهاي خرد نسبتا جديد است ولي تحقيقات موجود نشان مي‌دهد كه شركت خرد يك عنصر مهم كارآفريني است. به موارد زير كه حامل بررسي ما در پروژه يادگيري خويش فرمايي است توجه كنيد.

كارآفرينان جزء نسبتاً تحصيل كرده هستند، 83% ديپلم و 58% فارغ‌التحصيل دوره پيش دانشگاهي و 19% صاحب مدرك ليسانس و 8% صاحب مدرك كارشناسي ارشد هستند.

يك شركت خرد واقعي يك بنگاه مالكيت محض با 2 و اندي سال فعاليت تجاري است كه فروش آن كمتر از 1200 دلار در سال مي‌باشد. اكثر داد و ستدكنندگان خرد عمده فروش يا خرده‌فروش هستند و يا صاحب شركتهاي ساخت ساز و صنايع مي‌باشند.

با اين حال شركتهاي خرد نسبتهاي ابقاي خود را تا 78% رشد داده و ارزش خالص بدست مي‌آورند. و سودآوري آنان به مرور زمان دچار نوسان مي‌شوند.

اكثر شركتهاي خرد كم درآمد به مرور زمان ازدياد درآمد تا 55% خواهند داشت كه 25% آنها درآمدهاي بزرگي داشتند و توانستند خود را از فقر رها كنند.

 

نتايج:

كارآفريني بخش اقتصادي پويا و در حال توسعه تاريخ فعلي ما است. بسياري از كارشناسان رشد اساسي در امور كارآفريني را در قرن 21 پيش‌بيني نموده‌اند. قدرت اقتصادي كارآفرين و راه الهام بخشيدن به افراد خلاق براي دنبال كردن فرصت‌ها و ريسك كردن‌ها امروزه غيرقابل تكذيب است.

 

مراكز و منابع تحقق درباره كارآفريني:

-  مركز كارآفريني MIT، پايگاه اطلاعاتي ؟؟؟ تحقيقاتي و معرفي‌شدگان و شابلون‌هاي ويژه توسعه در كارآفريني بسيار تكنيكي.

-  مركز دانشكده‌اي بوستون جهت مطالعات كارآفريني كه حاوي اطلاعاتي درباره برنامه‌هاي كارآفريني، فعاليت‌ها و جمع‌آوري مقالات در رابطه با موضوعات و سرفصل‌هاي كارآفريني است.

-  كميسيون ملي كارآفريني كه درباره كارآفرينان ملي تحقيق مي‌كند و آنان را پيدا مي‌كند.

-  موسسه پژوهش در مورد شركتهاي كوچك و تازه تاسيس كه اطلاعات مرغوبي را درباره اين شركت بعلاوه تحقيقات ميدان خود فراهم مي‌آورد.

-  انجمن آمريكايي كارآفريني و داد و ستد كه ليست شبكه‌هاي اينترنت و منابع مربوط به مراكز آموزش كارآفريني و داد و ستدهاي خرده پا داشته و تحقيق كارآفريني مي‌كند.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-bidi-font-family:"Traditional Arabic";}