شیوه های تبلیغ و اقناع
مقدمه:
سازمان میادین میوه و تره بار و محصولات کشاورزی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب (بهمن ١٣٥٨) و مجلس شورای اسلامی (١٣٧٢) زیر نظر شهرداری تهران (وابسته به حوزه ی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران) ﺗﺄسیس و اساسنامه آن نیز در سال ١٣٧٢ به تصویب وزارت کشور رسید.
هدف از تشکیل این سازمان هدایت صحیح و اصولی روند عرضه میوه و تره بار و کنترل کیفیت و نرخ محصولات کشاورزی و دامی به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می باشد به طوری که مشتری از ارائه خدمات به آنها رضایت خاط داشته باشد.براساس فعالیت های سازمان میادین میوه و تره بار و محصولات کشاورزی در سه بعد, توسعه کمی, توسعه کیفی و نظارتی و توسعه بهداشتی تمرکز گردیده است.
سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی یکی از سازمان های وابسته به حوزه ی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است.این سازمان در سال١٣٥٨ با هدف ساماندهی روند عرضه میوه و تره بار و کنترل کیفیت و نرخ محصولات کشاورزی و دامی به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شکل گرفت.
از طرفی¸سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی با اداره کردن میدان مرکزی به عنوان بزرکترین مکان عمده فروشی محصولات کشاورزی در ایران¸نقش به سزایی در عرضه محصولات کشاورزی ایفا می کند.همچنین با احداث واحد سورتنیک در میدان مرکزی و جداسازی ۶٥٠٠ تن ضایعات حاصله از سورت محصولات¸اولاﱟ مانع از پخش این ضایعات در سطح شهر و صرفه جویی در هزینه ها به میزان ١٣٢ میلیارد ریال در سال شده است و ثانیا˝ با احداث کارگاه های صنایع جنبی در میدان مرکزی¸ضایعات حاصله دارای ارزش افزوده شده که ضمن جلوگیری از هدر رفتن بخشی از تولیدات کشاورزی ملی و آلوده شدن محیط زیست¸زمینه کسب درآمد پایدار برای مدیریت شهری را فراهم خواهد کرد.
هم اکنون سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی عهده دار تمین مایحتاج روزانه و ضروری حدود٥٠٠ هزار نفر از شهروندان است.این امر از طریق ١٢ میدان و ٧٨ بازار تحت پوشش این میادین صورت می پذیرد.
این میادین در فاصله سال های٧٥ـ١٣٨٥ به حداکثر تعداد خود رسیده اند اما بازارها همچنان رشد کمی خود را طی می کنند.این رشد در سال ١٣٧٨ (٣٠ درصد)بیشترین میزان را داشته است.در سال ١٣٨٣ نیز این شاخص با رشد ٢٥ درصد در رده دوم قرار دارد.
عرضه محصولات کشاورزی نیز در ربع قرن فعالیت این سازمان متناسب با افزایش تعداد مراجعان به میادین و بازارها سیر صعودی داشته است.به طوری که در سال ١٣٧١محصول عرضه شده از نظر وزنی درصد و تعداد مراجعان ۴١ درصد رشد داشته است.در فاصله سال های ٨٠ـ١٣٨٢ درصد افزایش در این دو شاخص برابر بوده است.این موضوع می تواند حاکی از موفقیت سازمان در پاسخگویی به نیاز مراجعه کنندگان (مصرف کنندگان) و جذب مشتریان جدید باشد.
در سال های اخیر میزان افزایش روزانه محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل ١٢ درصد و میزان افزایش تعداد مراجعان ٧درصد بوده است.این موضوع میتواند حاکی از موفقیت سازمان در توسعه کیفی محصولات باشد¸گرچه افزایش قدرت خرید نیز در این امر موثر می باشد اما برنامه های سازمان برای توسعه کیفی و بهداشتی و فرهنگسازی به اندازه ای موثر بوده است که تعداد مراجعین نه تنها کاهش نیافته بلکه نسبت به سال های قبل افزایش بیشتری یافته است.
سازمان میادین میوه و تره بار همچنین در نرخ گذاری و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ربع قرن اخیر افزایش موثری داشته است.به گونه ای که تفاوت نرخ مصوب سازمان با نرخ محصولات در سطح شهر کامﻶ محسوس بوده است.با توجه به اینکه تعداد مراجعان و میزان عرضه محصولات و با توجه به متوسط اختلاف قیمت محصولات عرضه شده در سازمان نسبت به سطح شهر تهران بزرگ و به استناد گزارش های سازمان نظارت و بازرسی و بانک مرکزی¸
شهروندان تهرانی با خرید از سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در مجموع ١٣١٢ میلیارد ریال در سبد کالای خانوار صرفه جویی کرده اند.
سیر احداث میادین میوه و تره بارها در ربع قرن
براساس مصوبه شورای انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ١٣٥٨ سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شد.هدف از تشکیل این سازمان تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی مورد مصرف مردم و همچنین کوتاه کردن دست واسطه ها از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بود.
اولین میدان پس از تشکیل این سازمان میدان جلال آل احمد بود که در همان سال ١٣٥٨ احداث شد و به بهره برداری رسید.
در سل ١٣٥٩ میدان صادقیه وآزادی و در سال ١٣۶٩ میدان لواسانی و پیروزی راه اندازی شدند اما در مهر ماه سال١٣۶٨ بازار قلع مرغی و در شهریور سال ١٣۶٩ بازار روز ابوذر افتتاح شد.
استقبال شدید مردم از این میادین و بازارها ضرورت احداث میادین بیشتر را در سطح شهر تهران بیش از پیش نمایان کرد تا آنجا که قرار شد سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی براساس یک لایحه قانونی دایر گردد و در آن لایحه نحوه واگذاری اماکن و میادین و غرفه ها تعیین شود.
تصویب این لایحه و تعیین ضوابط انجام کار سبب شد تا تعداد میادین و بازار ها که در سال ١٣٧٠ فقط ٧ واحد بود در مدت ٣ سال (تا پایان سال ١٣٧٣) به ۴٧ واحد افزایش یابد.
در واقع توسع کمی و کیفی بازارهای محلی در راستای سیاست های مبارزه با گرانفروشی در برنامه های شهرداری تهران قرار گرفت.به طوری که هم اکنون ١٢ میدان و ٧٨ بازار تحت پوشش آنها (در مجموع ٩٠ واحد به جزء مرکزی) فعال هستند.
وظایف و اهداف سازمان
براساس ماده ٢ اساسنامه سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی هدف از تشکیل این سازمان¸ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و تره باروفرآورده های کشاورزی است.این تسهیلات در جهت حمایت از تولیدکنندگان (با اولویت تعاونی های کشاورزی) صورت می گیرد تا بتواند مسیر حرکت محصولات را از تولید به مصرف با اصول صحیح هدایت کند.برای نیل به اهداف فوق¸در اساسنامه وظایفی به شرح زیر برای سازمان در نظر گرفته شده است:
*احداث میدان مرکزی میوه و تره بار به منظور تامین تسهیلات لازم جهت معاملات میوه و تره بار و تغذیه بازارهای میوه و تره بار.
*ایجاد سردخانه ها و انبارهای مورد نیاز در مجاورت میدان ها.
*ایجاد و توسعه بازارروز میوه و تره بار¸ایجاد بازارهای فروش موقتی و جایگاه های موقت و نیز گسترش میدان مرکزی و بازارهای میوه و تره بار.
*مطالعه و بررسی در مورد ایجاد صنایع و تاسیسات جنبی میدان مرکزی مانند کارخانجات تولید جعبه و بسته بندی و...
*جلب نظر واحدهای دولتی¸بخش خصوصی و بانک ها و همچنین همکاری با تعاونی های مربوطه در امر تهیه و توزیع محصولات.
*حفظ¸نگهداری و تعمیر ساختمان ها¸تاسیسات و تجهیزات میدان براساس آیین نامه مالی سازمان.
*تعیین سیاست های کلی و تنظیم برنامه ها از طریق اخذ آمار و اطلاعات مربوط به ورود و خروج محصولات.
*توجه به میزان عرضه محصولات و نرخ گذاری آنها از طریق کمیته نرخ گذاری.
ارکان سازمان
سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی بر اساس مصوبه شورای انقلاب در بهمن ماه ١٣٥٨ زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شد.این اساسنامه سازمان در سال ١٣٧٠ به تصویب وزارت کشور رسید.براساس ماده ٣ این اساسنامه سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی سازمانی وابسته شهرداری تهران می باشد.اما شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری دارد و براساس اصول بازرگانی اداره می شود.
ارکان سازمان براساس ماده ٩ اساسنامه عبارت است از:
١ـ شورای سازمان
شورای سازمان مرکب از پنج عضو به شرح ذیل است:
*شهردار تهران به عنوان ریاست شورا
*معاون خدمات شهری شهرداری تهران
*سه نفر کارشناس به پیشنهاد شهردار تهران و تائیید وزارت کشور
٢ـ هیائت مدیره سازمان
هیائت مدیره سازمان دارای سه عنصر اصلی است:
*معاون خدمات شهری شهرداری تهران که سمت ریاست هیائت مدیره را خواهد داشت.
*دو نفر از بین کسانی که تحصیلات عالیه و تجربیات علمی مورد نیاز سازمان را دارا باشند. (با پیشنهاد شهردار تهران و تصویب شورای سازمان)
٣ـ مدیر عامل سازمان
مدیر عامل بالاترین مقام اداری و اجرایی سازمان است که بر کلیه واحدهای تابعه سازمان سرپرستی و نظارت دارد و مسئول حسن اجرای امور و منافع سرمایه و اموال سازمان و اجرای مفاد اساسنامه و مصوبات شورای سازمان و هیائت مدیره است.مدیر عامل را هیائت مدیره از بین اعضای خود (به جزء رئیس هیائت مدیره) انتخاب و به ریاست شورای سازمان معرفی می کند.
۴ـ بازرس (حسابرس)
بازرس (حسابرس) یک شخص حقیقی یا حقوقی است که توسط شورای سازمان برای یک سال انخاب می شود.نظارت بر اجرای صحیح مقررات مربوطه¸ رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه از وظایف بازرس است.مدیر عامل و هر یک از اعضای هیائت مدیره و همچنین کلیه کارکنان سازمان موظفند هر نوع اسناد¸مدارک و اطلاعات مورد نیاز بازرس را در اختیار وی قرار دهند.
مدیر میدان مرکزی |
مشاورین و بازرسین |
دفتر حقوقی |
دفتر حراست |
روابط و امور بین الملل |
دفتر مدیر عامل |
معاونت بازرگانی |
معاونت طرح و توسعه و امور فنی |
معاونت مالی و اداری |
مدیر عامل |
معاونت بهره برداری |
نمودار ساختار سازمانی میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی
تشکیلات سازمان
کلیه اهداف و وظایف اصلی تعیین شده در اساسنامه سازمان در قالب پروژه های مصوب تعریف شده در واحدهای تحت پوشش معاونت های بهره برداری¸طرح و امور و توسعه فنی¸ مالی و اداری¸مدیریت های بازرسی و رسیدگی به شکایات حقوقی و امور قراردادها¸روابط عمومی و بین الملل¸ برنامه ریزی و فنآوری اطلاعات و املاک و مستقلات اجرا می گردد.
برنامه های آتی سازمان:
*تولیدوساخت نرم افزار بازارهای محله ای به جهت مکانیزه نمودن و سازماندهی هر چه بهتر و نظارت دقیق تر بر عملکرد آنها در راستای خدمت رسانی و نیز ارتقای سطح کیفی بازارها تا حدممکن که با ایجاد این سیستم نرم افزاری بتوان با دسترسی آسان به یک بانک اطلاعاتی با داده های واقعی، آمارها را جهت ارائه راهکارهای صحیح مدیران تا حدامکان به واقعیت نزدیک نمود که در کوتاه مدت بیشتر بتوانیم عملکرد بازارها را به سمت اهداف های سازمانی هدایت نماییم.
*راه اندازی سیستم paper lessجهت سهولت در ارسال گزارشات بازرسی توسط ناظرین بازارهای محله ای به دلیل صرفه جویی در وقت و هزینه های هزینه های جانبی پس از تسلط کامل ناظرین به رایانه شناسایی به موقع تخلفات توسط ناظرین به دلیل سرکشی مستمر این مدیریت درصدد است با اجرایی نمودن هر چه سریعتر برنامه های آتی¸سازمان را در راه رسیدن به اهداف خود که همان خدمت رسانی به شهروندان محترم می باشد¸یاری نماید.
* طرح فروش اینترنتی اقلام در میادین و بازارهای عرضه میوه و تره بار به صورت مجازی بدون حضور شهروندان در محل خرید.
سند چشم انداز سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی
روند سریع توسعه شهرها یکی از ویژگی های مهم جوامع و کشورهای در حال توسعه می باشد.این تبدیل گسترده جوامع دارای پیامدهای مثبت و منفی میباشد¸از جمله نتایج مثبت این است که مراکز شهری در حال رشد می توانند از مزایای اقتصادی تجمع امکانات و روند توسعه برای ایجاد مشاغل و افزایش درآمدها برخوردار شوند.
از جمله پیامدهای منفی مسئله این است که برخی از شهرهایی که رشد سریع دارند با مسائل و مشکلاتی همچون کمبود زیرساختها و خدمات مناسب¸آسیب های زیست محیطی شدید¸ازدحام ترافیک و گسترش شهرک ها و محله های اقماری توأم با هجوم گروه های متفاوت اجتماعی-اقتصادی که بر مشکلات چنین شهرهایی می افزاید.
بی تردید در حال حاضر یکی از مهمترین فرآیندهای مدیریت جوامع شهری ارائه خدمات و ﺗﺄمین نیازمندیهای متنوع و متفاوتی است که به طور روزمره مورد توجه و نیاز این جوامع می باشد.با امعان نظر به گستردگی مناطق و حوزه های وسیع کلان شهری همچون تهران¸مسئولیت دستگاه و سازمان های متولی مدیریت امر شهری در ابعاد مختلف آن از حساسیت و ویژگی خاصی برخوردار می باشد.
سازمان میادین میوه و تره بار به عنوان یکی از سازمان های خدماتی شهرداری تهران با هدف سازماندهی و مدیریت روند عرضه میوه و تره بار و ایجاد تسهیلات در امر تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی و دامی جهت کاهش فاصله مسیر تولید تا مصرف به عنوان یکی از معضلات غامض ساختاری اقتصادی کشاورزی با رویکرد اساسی حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از طریق کنترل کیفیت و نرخ محصولات عرضه شده¸از بدو شروع فعالیت¸تلاش خود را معطوف به فراهم نمودن امکانات لازم برای تحقیق اهداف مزبور نموده است.
به استناد آمار فعالیت و عملکرد سازمان¸خوشبختانه علی رغم پاره ای کمبودها و نارسایی ها¸سازمان میادین تاکنون توانسته توفیقات قابل توجه و سهم در خوری را از نظر ارائه خدمات به خانوارهای مراجعه کننده و مشتریان خود حاصل نماید.
در حال حاضر ٣٠ سال از روزیکه سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی پا به عرصه مجموعه سازمانه های خدماتی حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری نهاده میگذرد.٣٠ سالی که در رنامه این سازمان جز خدمت به مردم و کوشش در کمک به رفع نیازمندیهای آنان چیزی ثبت نشده است.
امروزه ما در باب این سؤال مهم قرار داریم که بدانیم نقطه قوت سازمان و دلیل استقبال عمومی اعتماد شهروندان به این سازمان چیست؟
گرچه در گذشته برای حصول به موفقیت ها¸در برابر کاستی ها و نقص هایی قرار داشتیم¸ لکن با دریافت و توجه به نقطه نظرات¸دیدگاه ها و انتقادات مردم¸توانستیم بر بسیاری از آنها فائق آییم.
سازمان میادین میوه و تره بار وفرآورده های کشاورزی¸سازمانی با منافع دو سویه است که در سال ١٣٥٨ ﺗﺄسیس شد.فعالیت های سازمان میادین میوه و تره بار وفرآورده های کشاورزی بر سه دسته اقدامات متمرکز شده است:
توسعه کمی¸ توسعه نظارتی و کیفی و توسعه بهداشتی.
ارزیابی عملکرد عبارت است از: اندازه گیری عملکرد از طریق مقایسه وضع موجود با وضع مطلوی یا ایده آل براساس شاخص های از پیش تعیین شده که خود واجد ویژگی های معین باشد.به طور کلی نظام ارزیابی عملکرد فرایند سنجش و اندازه گیری و مقایسه میزان و نحوه دستیابی به وضعیت مطلوب با معیارها و نگرش معین در دامنه و حوزه تحت پوشش معین با شاخص های معین و در دوره زمانی معین با هدف بازنگری¸اصلاح و بهبود مستمر آن میباشد. با امعان نظر به موارد مذکور¸فعالیت ها و عملکرد سازمان میادین میوه و تره بار که اهداف¸رویکرد ها و ﻣﺄموریت های آن به شرح فوق عنوان گردید از طریق شاخص های ضریب نفوذ در سبد خانوار شهروندان تهرانی¸ درصد توسعه و ایجاد زیر ساختهای مناسب¸توانﺗﺄثیرگذاری برتعدیل قیمتها و میزان رضایت مشتریان ارزیابی و پایش میگردد.
سازمان میادین میوه و تره بار¸سازمانی با مجموعه ای از فعالیت های متنوع و گسترده اقتصادی و خدماتی است.این سازمان در حال حاضر با تحت پوشش داشتن حدود ١١۴ میدان و بازار در نواحی ٢٢ گانه کلانشهر تهران¸مسئولیت عرضه روزانه حدود ٣٠ درصد از نیازهای میوه و تره بار شهروندان عزیز تهرانی را بر عهده دارد.در حالی که سازمان میادین با این تعداد بازار و میدان تنها دو درصد مراکز عرضه تهرا را در اختیار دارد¸اما در همین مراکز ٣٠ درصد نیاز شهروندان به میوه و تره بار ﺗﺄمین می شود.
احداث ١٥ میدان و ٩٩ بازار تابعه میادین¸تا حدودی سبب حذف عوامل واسطه و در نتیجه تعدیل قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی شده است و از طرفی¸سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی با اداره کردن میدان مرکزی به عنوان بزرگترین مکان عمده فروشی محصولات کشاورزی در ایران¸نقش به سزایی در عرضه محصولات کشاورزی ایفا می کند.
همچنین با توجه به افزایش میزان عرضه محصولات و افزایش فاصله قیمت خرده فروشی سطح شهر با نرخ مصوب میادین¸باعث شده مقدار قابل توجهی در سبد کالای خانوارها صرفه جویی شود.
این اتفاق در سایه رشد و توسعه کمی و کیفی سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی رخ داده است.توسعه کمی این سازمان در دو بخش احداث بازار و افزایش عرضه محصولات بوده است.
اگر سال پایه را برای سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی سال ١٣٧٠ در نظر بگیریم این توسعه و رشد بهتر نمایان می شود.تعداد بازارهای روز در پایان سال ١٣٧٠ (بدون در نظر گرفتن بازارهای تعطیل شده)¸ ٧ واحد بوده که تا پایان سال ١٣٨٧ به ١١۴ واحد رسیده است (رشد ٣٧٨ درصدی).
البته می توان این مسیر را به دو دوره ١٣٧٠ـ١٣٨٣ و سال ١٣٨۴ـ١٣٨٧ تقسیم کرد.در دوره اول به طور متوسط تعداد ٨/۴ بازار روز در سال ساخته شده است اما در سال ١٣٨۴ـ١٣٨٧ با یک رشد تقرﻳﺒﺂ ١٠٠درصدی نسبت به دوره ما قبل تعداد٧/١٣واحد بازار روز در سال احداث و به بهره برداری رسیده است. در سال ١٣٨٧ تعداد بازارهای احداث شده ١٩ واحد بوده است که با این شرح روند رو به رشد توسعه کمی تعداد بازارها حفظ و تقویت شده است.این رشد به خاطر پاسخگویی به استقبال و درخواست مراجعه کنندگان به میادین و بازارها انجام گرفته است.
فعالیت های توسعه نظارتی و کیفی
مهمترین فعالیت های این سازمان در بخش نظارتی و کیفی عبارت است از:
*برنامه ریزی جهت نظارت و بازرسی دقیق و مستمر بر حسن اجرای امور از طریق نظارت مداوم برای ارتقاء سطح کیفی محصولات با ترویج و عرضه محصولات سورت شده و بسته بندی و استاندارد.
*اجرای طرح ساماندهی کارگران که از نتایج آن استخراج بیش از ۴٠ پروژه در این بخش می باشد.
*توسعه فعالیت های آموزشی و محور قرار دادن برنامه آموزشی بهره برداران و کارگران غرف.
*ارائه و اجرای راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از افزایش و روند صعودی قیمت ها.
*اعمال مدیریت بر نرخ گذاری با تشکیل کمیته های بازرگانی و نرخ گذاری.
*ایجاد واحد بازرسی و کنترل به منظور اعمال کنترل های وسیع تر نسبت به عملکرد بهره برداران.
*فراهم نمودن شرایط و سازگاروکار ارائه میوه و تره بار سالم و ارگانیک در بخشی از میادین و بازارها.
*برنامه ریزی جهت تحقق فرآیند استقرار سیستمهای امنیتی و کنترلی برای کلیه میادین و بازارهای تابعه.
*ارتقاء سطح کیفی کالاها و فرآورده های عرضه شده و حذف کالاهای غیر استاندارد.
*تحقق نظام هماهنگ و یکپارچه خدمات در تمامی سطح شهر تهران.
*ساماندهی و رفع محدودیت های کیفیت و مطلوبیت خدمات و محصولات مورد عرضه.
*ساماندهی دربهای ورودی میدان مرکزی و تجهیز آنها به سامانه های مکانیزه جهت ورود و خروج محصولات کشاورزی به منظور به دست آوردن آمار و اطلاعات دقیق تر میزان ورود محصولات باغی و کشاورزی.
*عرضه میوه درجه بندی و تفکیک شده.
فعالیت های توسعه کمی
اهم فعالیت های سازمان در بخش توسعه کمی عبارتند از:
*توسعه میادین و بازارها و همچنین افزایش تعداد غرفه و اماکن.
*تغییر ساختار بازارها و میادینی که ساختار آنها متناسب با خدمات مورد عرضه آنها نمی باشد به ساختار سازمانی با معیارهای مطلوب.
*راه اندازی جایگاه های موقت عرضه میوه و تره بار.
*راه اندازی غرف ویژه (حداقل یک غرفه در هر میدان و بازار روز).
*توسعه خدمات سازمان در جهت عرضه کافی و با کیفیت انواع محصولات.
*ایجاد بخش بازرگانی در جهت توسعه خدمات سازمان به منظور ارائه محصولات نهایی تر صنایع غذایی و کشاورزی.
*عرضه ماهی زنده همراه با احداث حوضچه های مخصوص.
انجام مطالعات گسترده به منظور احداث حداقل یک بازار سبز با معیارهای تعریف شده¸استاندارد و مطلوب در هر یک از میادین و الگو قرار دادن آن برای دیگر بازارهای سازمان.
*راه اندازی بازارهای سیار عرضه میوه و تره بار.
*راه اندازی سیستم تلفن گویا و صندوق صوتی جهت پاسخگویی به نقطه نظرات شهروندان.
*طراحی و اجرای پرداخت الکترونیک با همکاری شرکت پرداخت نوین (بانک اقتصاد نوین) در میادین و بازارها تحت عنوان سامیت کارت.
فعالیت های توسعه بهداشتی
*طرح ایجاد پایگاه های بهداشتی و اقدام در جهت بهینه سازی شرایط بهداشتی غرفه ها.
*به کارگیری مشاوران متخصص بهداشتی برای ارتقای کیفی سطح خدمات ارائه شده.
*اجرای طرح نایلکس آرم دار برای بهبود بهداشت عرضه محصولات.
*اجرای طرح استفاده از لباس کار متحد الشکل بهداشتی برای کارکنان مستقر در غرفه ها به منظور بهبود شرایط عرضه محصولات.
*اجرای رنگ آمیزی¸ترمیم¸تعمیرواحداث سرویس بهداشتی در میادین و بازارها.
استراتژی ابزاری است برای دستیابی به اهداف بلندمدت سازمان.به طوری که باعث میشوند برای رسیدن به هدف مورد نظر, از حداکثر منافع موجود استفاده کرد.
مراحل مدیریت استراتژیک براساس چرخه PDCAدمینگ و بصورت زیر است:
- تدوین استراتژیک
- اجرای استراتژیک
- ارزیابی استراتژیک
- اصلاح و بروز رسانی استراتژیک
یکی از ابزارهای مورد استفاده جهت مدیریت استراتژیک, آنالیز swot می باشد:
نقاط قوت:strength
نقاط ضعف: weakness
فرصت ها: opportunity
تهدیدها: threats
در این قسمت به بررسی انواع استراتژی هایی میپردازیم که میتوانند در سازمان ها و سایر ارگان ها مورد استفاده قرار بگیرند:
استراتژی تمرکز, استراتژی توسعه بازار, توسعه محصول, استراتژی نوآوری, استراتژی ادغام افقی, استراتژی ادغام عمودی, استراتژی مشارکت,استراتژی تنوع همگون, استراتژی تنوع ناهمگون, استراتژی کاهش یا تغییر جهت, استراتژی سلب مالکیت, استراتژی انحلال.
١- استراتژی تمرکز:
تمرکز بر کسب و کار جاری است,به معنی تمرکز منابع ﻣﺆسسه به رشد سودآوری یک محصول در یک بازار و یک تکنولوژی است.
۲- استراتژی توسعه بازار:
شهر
|
کشور |
منطقه |
۳- توسعه محصول:
عبارت است از تغییر قابل توجه در محصولات فعلی یا تولید اقلام جدید ولی مربوط که بتوان آنها را از طریق کانال های موجود به مشتریان فعلی فروخت مثل تولید پیراهن و لوازم التحریر, محصول جدید نمی تواند از کانال قدیمی استفاده کند بلکه باید از کانال های جدید استفاده کند.
۴- استراتژی نوآوری:
عبارت است از تولید محصولات جدید با ایده های نوآورانه.
۵- استراتژی ادغام افقی:
خرید یک یا چند ﻣﺆسسه مشابه که در همان زنجیره تولید – بازاریابی فعالیت می کنند.مانند دو تولید کننده پیراهن.
۶- استراتژی ادغام عمودی:
خرید کسب و کار هایی که درون دادهای ﻣﺆسسه (مواد اولیه) را ﺗﺄمین می کند و یا به عنوان مشتری با رویدادهای آن (محصولات) خریداری می کنند میباشد, به دو حالت: یا جلو یا عقب.
ادغام عمودی
ادغام افقی
فروشگاه البسه ١ |
فروشگاه البسه ۲ |
ادغام عمودی
سازمان مورد بررسی دارای استراتژی توسعه بازار و توسعه محصول است که میتواند بازارهای خود را در سطح شهر توسعه دهد و همچنین می تواند در شهرستان ها نیز بازارهای روزانه را به صورت آزمایشی راه اندازی و مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.
در این قسمت سازمان را از نظر میزان قوت و ضعف مورد بررسی قرار میدهیم به طوری که باعث شد سازمان میادین میوه و تره بار را از سه معیار رایج و متداول بررسی کرد:
معیار |
S(نقاط قوت) |
W(نقاط ضعف) |
مشتری گرا |
* |
|
توسعه بازار |
* |
|
توسعه محصول |
|
* |
s w
|
wo | |
si |
wt |
آنالیز کلی |
سازمان میادین میوه و تره بار به دلیل اینکه محصولات متنوعی را به مشتریان خود ارائه میدهد مانند سایر سازمان ها و دیگر شرکت ها دارای زنجیره ارزش می باشد.
قبل از اینکه به بررسی زنجیره ارزش در مورد سازمان بپردازیم نگاهی کوتاه به تعریف ارزش میکنیم تا بدانیم این زنجیره چیست ودر مورد چه موضوعی بحث میکند.
زنجیره ارزش یا value chain :
مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر کمک میکند تا بتوانیم تحلیل دقیق تری از سازمان ها و شرکت هایی که توان ارزش و مزیت رقابتی دارند داشته باشیم.
زنجیره ارزش مجموعه ای از عملیلتی است که در یک صنعت به صورت زنجیره گونه انجام می پذیرد تا خلق ارزش منجر شود.محصولات از زمان حلقه های این زنجیره عبور می کند و در هر حلقه ارزش به محصول نهایی افزوده می گردد.باید دقت کرد تا زنجیره ارزش با هزینه یابی براساس فعالیت ها اشتباه نشود.
به هر حال مدل زنجیره ارزش در دهه ۹۰ رشد چشمگیری پیدا کرده و تبدیل به اولین ابزار مدیران در مدیریت استراتژیک شده بود.به عنوان مثال:
فعالیت های حمایتی |
زیر ساخت شرکت مدیریت نیروی انسانی
توسعه تکنولوژی ﺗﺄمین
خدمات فروش و بازاریابی تدارکات خارجی عملیات ها تدارکات داخلی |
فعالیت های اصلی |
زنجیره ارزش مایکل پورتر |
فعالیت های اصلی شامل:
*تدارکات داخلی: فعالیت های مربوط به دریافت,انبار کردن و توزیع درونداد ها به محصول مثل حمل ونقل مواد,انبار داری,کنترل موجودی,برنامه ریزی و برگشتی به ﺗﺄمین کننده.
*عملیات: فعالیت های مربوط به تبدیل دروندادها به محصول نهایی مثل بسته بندی, نگهداری تجهیزات, آزمایش, چاپ, نگهداری و بهره برداری از تسهیلات.
*تدارکات خارجی: فعالیت های مربوط به جمع آوری, نگهداری, توزیع و تحویل محصولات به خریداران,مثل: نگهداری محصولات تولید شده, حمل و نقل کالا, پردازش سفارشات و برنامه زمان بندی.
*بازاریابی و فروش: فعالیت های مربوط به ﺗﺄمین وسایلی که توسط آن خریداران بتوانند اقدام به خرید محصولات نمایند.و ترتیب انجام این کار به این شرح است: تبلیغات و ترویج فروش, نیروهای فروش, شرکت در مناقصات و انتخاب کانال های توزیع و قیمت گذاری.
*خدمات: فعالیت های مربوط به ﺗﺄمین خدمات لازم جهت دست یابی به ارزش محصول و نگهداری آن مثل نصب, تعویض و تعمیر قطعات.
نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این می باشد که زنجیره ارزش باید با SWOT برابر باشد.
سازمان میادین میوه و تره بار دارای زنجیره ارزش می باشد زیرا همیشه در جستجوی این مقوله است که بتواند بهترین محصول را به مشتری ارائه دهد و مشتری بابت کالایی که توانسته نیازش را برطرف کند احساس رضایت کند.
شکل زیر نشان میدهد که چگونه ﺗﺄمین کننده یا همان سازمان توانسته با ارائه محصولات لبنی, گوشت, میوه و سایر محصولات که دارای کیفیت مطلوب نسبت به سایر مراکز می باشد, رضایت مشتری را به دست آورد.
بسته بندی |
بررسی جهت برطرف کردن نیازهای مشتری و در نتیجه رضایت مشتری
|
میوه گوشت محصولات لبنی |
شماره ثبت |
تحویل و فروش به مصرف کننده(مشتری) |
تاریخ انقضاء |
عوامل سیزده گانه موفقیت در سازمان های مشتری گرا نسبت به سازمان های محصول گرا
مشتری گرا |
محصول گرا |
نوع راهبردهای سازمان |
ردیف |
هرم وارونه مشتری کارکنان مدیران میانی مدیران عالی
|
هرمی مدیران عالی مدیران میانی کارکنان مشتری
|
ساختار سازمانی |
1 |
هدف ما جلب رضایت مشتری است. جنس خریداری شده در صورت نقص پذیرفته و حتی خسارت پرداخت می شود.
|
جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود و تعویض هم نمی شود .(فلان کالا )را نداریم ، سوال نفرمایید. |
شعارهای تبلیغاتی |
2 |
بلند مدت مدیریت بر مبنای پیشگیری از وقوع مسائل برنامه ریزی بر اساس راهبرد مشتری گرایی |
کوتاه مدت مدیریت نتیجه گرا مدیریت برمبنای هدف |
نحوه برنامه ریزی برای تولید کالا و خدمات |
3 |
رضایت مشتری افزایش سهام بازار سوددهی بلندمدت کیفیت گرایی و بهره وری کلی |
بر اساس پیامدهای مالی حاصل از فعالیتها برگشت سریع سرمایه |
روشهای اندازه گیری عملکرد |
4 |
نظر مشتری بسیار مهم است . توجه و احترام کامل به مشتری در راس تمام امور سازمان ما تنها در گروه توجه مشتری است. |
مشتری مانع بزرگ در گسترش فعالیت های شرکت است ، از این رو به خواسته های او توجه نمی شود . مشتری مانع سوددهی شرکت محسوب می شود . |
نحوه نگرش به مشتری |
5 |
|
بر اساس خواستهای شرکت تعیین می گردد . برنامه های بهبود کیفیت وجود دارد |
کیفیت |
6 |
افزایش سهم بازار و سهم سود از طریق نیل به رضایت مشتریان از محصول |
بازار فروشندگان بدون توجه به کاهش تعداد مشتری ها |
عوامل مورد توجه در بازاریابی محصول |
7 |
مدیریت خودش درگیر خدمت می شود تلاش به منظور پیشگیری از وقوع خطاها و اشکالات سعی می شود که همواره کارها درست انجام شود |
مدیریت حمایت می کند حفظ آمادگی لازم برای مواجهه با خطاها و اشکالات احتمالی اشتباه اجتناب ناپذیر است |
نگرش مدیریت |
8 |
تهیه و تحویل سریع و به موقع کالاها و خدمات مورد درخواست مشتری در اولویت اصلی این گروه قرار دارد |
از نظر گروه انتظار مشتری برای دریافت محصولات و خدمات پذیرفتنی است |
نگرش بخشهای تولید و فروش به محصول |
9 |
مشتری گرایی مدیریت بر مبنای اطلاعات و واقعیت ها تصمیم گیری می کند |
تولیدگرایی مدیریت بر اساس برداشتهای خود تصمیم گیری می کند . |
اصول تصمیم گیری |
10 |
تواضع ، مسئولیت پذیری ، یکدلی و احترام به مشتری |
خصومت آمیز و بی توجه بی تفاوت در مقابل خواسته های مشتری |
طرز برخورد با مشتری |
11 |
بهسازی مستمر فرآیند تولید.مدیریت از طریق مسئولیت پذیری کلیه کارکنان در تلاش برای کشف یک فرصت می باشیم |
مدیریت بحران – مدیریت بر اساس کنترل شدید کارکنان – درخواست حل مشکل . مساله هستیم |
راهبرد بهینه سازی |
12 |
اجرای بهسازی لازم با حمایت مدیریت ، همکاری و تشریک مساعی بین فروشندگان خدمات تولیدی ، کارکنان شرکت و مشتریان |
حرفه گرایی و انجام کارهای پراکنده و بی ارتباط با هم . مشتریان ، فروشندگان ، خدمات تولیدی و کارکنان بخش تولیدی هیچگونه همکاری و تشریک مساعی با یکدیگر ندارنداجرای بهسازی لازم با حمایت مدیریت ، همکاری و تشریک مساعی با یکدیگر ندارند |
دامنه عملیات |
13 |
با توجه به جدول فوق به این نتیجه میرسیم که سازمان مورد نظر جزء آن دسته از گروهی است که مشتری گرایی را مدنظر قرار میدهد و همیشه سعی بر آن داشته است که به نحو احسنت این کار را به درستی انجام دهد.
انواع نگرش به مشتری
*مشتری گرایی:
گرایش به سلیقه های مشتری کالا تولید و فروخته می شود. چگونگی شناخت مشتری براساس حدس و گمان و سیستم به صورت سازمان محور می باشد.
* مدنظر قرار دادن سلیقه های مشتری کالا تولید و فروخته می شود.شناخت سلیقه مشتری براساس نظر سنجی صورت می پذیرد.سیستم یکی از بازخورد نظر سنجی به بهبود کالا پیش میرود و تعامل بین مشتری و سازمان وجود دارد.
*مشتری محوری:
مد نظر قرار دادن نظرهای مشتری در تولید و فروش کالا یا به طور خلاصه: مشتری فرمایی.آنقدر به نظرات مشتری اهمیت داده می شود که شعار آنها این است:
هر کالا=یک مشتری
- هدف این است که تعداد مشتریان وفادار را زیاد کنیم.
- همیشه حق با مشتری است حتی اگر با او نباشد.
*براساس میزان رضایت مندی : بر اساس نقد و نظر مشتری طبقه بندی شده است و به طور کلی دو دسته هستند : راضی و ناراضی.
* براساس رفتار* براساس زمان خرید* براساس اهمیت * براساس گستردگی خرید* براساس چرخه اقتصادی* براساس ارتباطات سازمانی.
*میزان رضایت مشتری:
مشتری راضی, مشتری خشنود, مشتری وفادار, مشتری ناراحتی که شکایت می کند, مشتری ناراحتی که شکایت نمیکند(مشتری خاموش)
تعیین علمی شاخص های اصلی برنامه راهبردی در سازمان:
*عنوان:
برنامه راهبردی کنترل کیفیت و استانداردسازی محصولات کشاورزی و فرآورده های پروتئینی و لبنی در مبادی ورودی و خروجی سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران.
*تعریف گواهی و کنترل کیفیت:
منظور از کنترل کیفیت و استانداردسازی محصولات و فرآورده های غذایی در این برنامه راهبردی عبارت است از مراحلی که در آن, براساس یک نظام معتبر بطور کتبی انطباق فرآیند تولید, فرآوری, بسته بندی, حمل و نقل, تبدیل و توزیع محصولات کشاورزی و فرآورده های غذایی را براساس یک استاندارد مشخص تضمین می شود.این تضمین نشان می دهد که محصول دارای ویژگی های مطابق با استاندارد است که این براین اساس از لحاظ کیفیت محصول, ایمنی زیستی, فرآیند تولید تا مصرف تضمین می شود و فرصت های گوناگونی نظیر:
دسترسی ورود آسان به بازارهای متنوع محلی, ملی, منطقه ای و بین المللی (صادرات)- تضمین سلامت مصرف کننده- حفاظت پایدار از منابع علمی ارتقاء سلامت جامعه
*استاندارد مبنا در برنامه راهبردی سازمان میادین میوه و تره بار:
استاندارد مورد نظر در این برنامه,استاندارد بین المللی کدکس الیمانتاروس است.دو سازمان خواروبار کشاورزی و سازمان بهداشت جهانی,که زیر مجموعه سازمان ملل متحد هستند.دستورالعمل بین المللی را برای تولید مواد غذایی تدوین کرده اند که اهداف اصلی آن امنیت و آگاهی مصرف کننده و سهولت عرضه و تجارت جهانی این محصولات است.به علاوه این دستورالعمل ها نقش مهمی در راهبرد دولت ها ایفاء میکنند که خواستار گسترش کشاورزی ارگانیک در مناطق خود هستند که این نقش در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه پررنگ تر است.
قانون ۹۰ در ۹۰:
۹۰% ﺗﺄثیرگذاری بر مشتری در۹۰ ثانیه اول اتفاق می افتد.
قانون پارتو:
۲۰% مشتریان وفادار٨۰% درآمد شما را ﺗﺄمین میکنند.
اقلیت بسیار مهم را واسطه قرار می دهیم تا بتوانیم به اکثریت سودمند و مشتری های دائمی تبدیل شوند.