اقناع و تبلیغ در بازار ایران
در مورد نظر عملی حرف های آقای اشتیانی واقعا زیبا بود ولی باید در این مورد را در بازار موجود در کشور برسی کنیم.
در صورتی که بازار رقابتی این مورد (اقناع و تبلیغ) بسیار مهم هست ولی در بازار موجود ما این امر بستگی به مسائلی خواست دارد. در ایران اگر مشتریان را به 100 درصد تقسیم کنیم فقط 10درصد از مشتریان به دنبال خرید واقعی هستند یعنی به تمامی نکاتی که در خرید خود هستند مد نظر دارند .
در صورتی که 90درصد خریداران فقط به دنبال برط طرف کردن نیاز خود هستند. دراین بازار فاکتوری که از همه لحاظ برای مشتری مهم و حائز اهمیت هست قیمت است در این بازار به نظر شما باید از چه نظر مشتری را اقناع کنیم؟
در این مورد به نظر شخصی من فقط در مورد قیمت نباید مانور داد بلکه ما باید به خدمات بعد از فروش هم تکیه کنیم تا بتوانیم مشتری را جذب کنیم یا به عبارت دیگری مشتری به ما متعهد شود (مشتری همیشگی) در ایران به نظر من مهمترین "تلیغ" تبلیغ دهان به دهان است که امروزه در کشورهای صنعتی و پیشرفته مرسوم نیست ولی در بازار ایران چنین نیست مثلا صابون گلنار که از قدیم در ایران استفاده می شده و هنوز هم بازار خوبی دارد چون مردم ایران این کالا را در سبد خرید خود دارند ولی هیچ اطلاعی در مورد این کالا یا کالای مشابه آن ندارند.
ولی در بازاریابی حرفه این طور نیست اولین نکته در این نوع بازاریابی و اقناع شناخت فرهنگ و آداب و روسوم آن منطقه در مورد خدمت مورد نظر است مثلا کشور چین در مورد استفاده ایرانیان از چادر مشکی اطلاعات خود را کسب کرده و می داند در شهرهای مذهبی استفاده چادر مشکی زیاد است و محصول خود را بیشتر در ان شهرها مورد فروش قرار می دهد روش او در اقناع و تبلیغ تنوع کالا و قیمت پایین ان است در صورتی هم کالا ولی ساخت داخل گران تر و از تنوع کمتری برخوردار است.
ان شاالله در این سایت درمورد بازاریابی وتبلیغ و اقناع درمورد بازار موجود در کشور خودمان صحبت کنیم تا بتوانیم راهکارهای مناسبی برای اول خودمان و بعد بازار کشورمان پیدا کنیم.
احمد بروجردی 1392/2/2