مهمترین روش داگمار در فرايند هدفگذاري تبليغاتي، شناسايي اجزاي تشكيل دهنده يك هدف خوب تبليغاتي است. هدف تبليغاتي، بايد وظيفه ارتباطي مشخص و قابل اندازهگيري داشته باشد، مخاطبان هدف را شناسايي و مشخص كند و زمان تعيين شده براي دستيابي به اهداف تبليغات را مشخص سازد.
1- وظايف باید
واقعي و قابل اندازهگيري باشد:
وظيفه ارتباطي بيان شده در اهداف تبليغاتي، بايد بيانكننده دقيق پيامي باشد كه تبليغكننده براي مخاطبان هدف، ارسال ميكند. بر طبق مدل داگمار، اهداف بايد مشخص و روشن انتخاب شوند تا راهنماي متخصصان خلاقيت در توسعه پيام تبليغ باشند. اهداف تبليغاتي بايد قابل سنجش و اندازهگيري بوده و تعيينكننده اين نكته باشند كه پيام موردانتظار به صورت مناسبي به مخاطبان انتقال داده ميشود.
2- شناسایی مخاطبان هدف:
از ديگر ويژگيهاي مهم اهداف خوب اين است كه مخاطبان هدف را به خوبي شناسايي كنند. مخاطبان اوليه هدف براي محصولات يا خدمات شركت را ميتوان بر پايه متغيرهاي جمعيت شناختي، جغرافيايي، سايكوگرافيك، متغيرهاي رفتاري نظير نرخ مصرف محصول و يا مزاياي موردنياز مصرفكنندگان، شناسايي و تعيين كرد.
3- درجه تغييري مورد جستوجو:
در تعيين اهداف تبليغاتي، برنامهريزي تبليغات بايد وضعيت مخاطبان را از لحاظ آگاهي، دانش، نگرش و نيات مخاطبان نسبت به كالاها و شركت شناسايي كند. سپس درجه تغيير هر يك از متغيرهاي فوق به وسيله برنامه تبليغات را تعيين كند. شناسايي تصور، آگاهي و دانش مخاطبان نسبت به نام تجاري و شركت، از طريق تحقيقات بازاريابي صورت ميگيرد.
4- تعيين زمان لازم:
آخرين ويژگي اهداف تبليغات، شناسايي و تعيين زمان است كه تبليغات بايد طي آن انجام شود. زمان مناسب ميتواند از چند روز تا يك سال يا بيشتر، متفاوت باشد. بيشتر برنامههاي تبليغاتي با توجه به شرايطي كه تبليغكننده با آن مواجه است و نوع پاسخ موردنياز، ميتواند از چند ماه تا يك سال متفاوت باشد. مثلاً، به منظور رسيدن به سطح آگاهي براي يك نام تجاري، ميتوان از طريق برنامه تجاري كوتاهمدت، گسترده و سريع، مخاطبان هدف را شناسايي كرد. اين در حالي است كه تعيين جايگاه مجدد يك محصول، نياز به تغيير ادراكات مشتريان داشته و به زمان بيشتري نياز دارد.
امروزه، روش داگمار تاثير قابل ملاحظهاي در فرايند هدفگذاري تبليغات داشته و بسياري از برنامهريزان امور تبليغات و ترفيع، از اين روش به عنوان پايهاي براي ارزيابي اثربخشي برنامههاي تبليغاتي خود استفاده ميكنند.